Wednesday, July 22, 2009

Menanti Pasti... 33

Telah seminggu pembedahan membuang ketulan dalam payudara Awani dibuat. Daging merah sebesar 4 jari disatukan ditunjuk pada Haizat pada hari pembedahan. Ngeri Haizat melihat.

Keputusan makmal akan diberi hari ini. Awani menanti dengan penuh debaran dalam minggu minggu itu. Biarpun doktor beritahu kemungkinan bukan kanser, tetapi tetap tidak meredakan ketakutan Awani.

"Ok... bagaimana dengan luka pembedahan ?"

"Dah ok doktor"

"Keputusan saya dah terima. Bukan kanser. "

"Alhamdullilah, terima kasih doktor". Awani menyambut khabar dengan gembira. Haizat disebelahnya hanya tersenyum.

"Walaubagaimanapun, jika ketulan masih ada, puan mesti ke hospital lagi. Walaupun bukan kanser, tetapi ketulan begitu akan mengganggu fungsi payudara."

"Baik doktor, terima kasih"

Di dalam kereta, Awani mengucap syukur berkali kali. Tuhan hanya ingin mengujinya sedikit sahaja.

Haizat memandu pulang tanpa suara. Awani melayan perasaan. Berita gembira tadi meleyapkan kegusarannya selama seminggu lepas. Kesan luka pembedahan hampir tidak kelihatan. Tiada perubahan langsung pada bentuknya.

Doktor itu pakar betul dalam kerjanya. Bagi Awani, dugaan dengan sikap suami dan dugaan tanpa anak, rasanya masih kecil jika dibandingkan dugaan kena penyakit kanser.

Awani berulang mengucap syukur.

Awani tidak mampu untuk mengawal Haizat. Jika Haizat ingin pergi, Awani tidak akan menghalang. Jika Haizat ingin terus bersama, setakat yang Awani mampu, Awani akan cuba bertahan.

Posted by Picasa

0 Comments:

Post a Comment