Thursday, December 17, 2009

Menanti Pasti... 39

"Hoi... pekak ker ? "

Tersentak Awani di depan komputer. Sengaja dia buat kerja di rumah. Awani kini malas melayan kerenah Haizat. Awani tidak mahu memendam rasa lagi.

"Aku suruh buat air tadi, tak dengar ker ?"

"Maafkan saya. Saya tak perasan."

"Asyik sangat main komputer, sampai tak ingat dunia. Kau bertenet dengan siapa sampai tak dengar aku panggil ?"

Awani hanya memandang sepi. Biarlah apa saja yang Haizat ingin kata. Sebenarnya Awani hanya buat kerja di rumah. Awani menerima tawaran untuk masuk kumpulan projek penyelidikan. Projek perundingan dengan jabatan di Terengganu yang lebih dikenali KETENGAH. Projek penyelidikan untuk mencari usahawan berjaya.

Kajian telah dibuat oleh salah seorang pensyarah. Kerja Awani hanya kodkan sahaja menggunakan VB. Design sistem dan juga database diserahkan kepada dua orang pensyarah.

"Eh... lama betul buat air... kalau orang nazak, mati dulu baru dapat air"

"Maafkan saya... ini airnya. Ada apa apa lagi abang nak saya buat ?"

"Mana rotinya ?"

Awani keliru. Antara roti dan biskut, yang mana satu Haizat nak. Ah... ambil saja dua dua. Ada beberapa perkataan di bahagian Utara ini masih mengelirukan. Begitu juga kelmarin dan semalam. Keliru sungguh Awani.

"Isk... yang kau ambil banyak sangat ni kenapa ?"

"Abang makanlah... lepas makan nanti, saya kemas."

Pendek sahaja kata kata Awani. Tiada lagi wajah sedih di situ. Haizat menjadi keliru dengan sikap Awani. Dulu, jika dimarah atau ditengking, wajah Awani terus berubah. Selalu Haizat melihat wajah Awani yang seakan sebek sahaja. Sekarang wajah itu semakin yakin.
Awani menyambung kerjanya semula. Haizat terus menonton sambil minum. Dulu, Awani selalu juga bersamanya, memicit kakinya atau kepalanya bila Haizat menonton, tapi sekarang, Awani hanya biarkan Haizat sendiri. Mereka bagaikan orang asing di rumah sendiri.

Selepas kehilangan kandungan Awani, Haizat benar benar tertekan. Haizat mula membuang masa dengan melepak bersama kawan kawan sepejabatnya. Sesekali mereka keluar makan ke Perlis. Haizat telah mula keluar dengan pelajar pelajar yang tidak memilih untuk menjalinkan hubungan. Pelajar yang sekali diajak, terus keluar. Mereka yang mungkin jemu berkurung di kolej.

Perempuan di IPTA, memang mudah sekali, itu kata teman teman pejabatnya. Kata kata itu terbukti bila saja sekali Haizat mempelawa, terus Mastura setuju, dengan syarat, bawa temannya sekali. Ahhh... perkara mudah tu. Haizat juga membawa Yunus sekali. Temannya itu memang suka makan free.

"Haizat... kau ni jantan ker apa ? Tabur benih tak tumbuh tumbuh ?"

"Oooooo... suka suka hati jer kutuk orang..."

Haizat gelak ....

"Cari la ladang baru... kalau ladang sekarang tak subur..."

"Ni dok tengah cari la..."

Haizat membalas kata kata Mizi. Temannya itu sudah punya anak seorang. Perempuan.

"Yang kau ni, nak cari ladang baru buat apa ? Kan ladang kau dah berbuah ?"

"Wey... aku saja saja nak menyemai kat ladang baru.... mana tau, ladang baru lebih subur ?"

Hahahaha... mereka sama sama gelak. Perumpamaan yang diucapkan itu selalu mereka gunakan. Bila saja nampak perempuan yang cantik saja, mereka sebut 'ladang baru'.

Bila bersama teman-temannya ini, hilang segala sedih Haizat. Wajah Ella pun hanya sesekali hinggap. Telah beberapa lama Haizat tidak menghubungi Ella. Sejak kali terakhir mereka bertemu, hari terakhir Ella di KL, Ella habis praktikum. Selepas itu Haizat tidak berpeluang untuk bertemu. Ella telah kembali semula ke rumah orang tuanya di Selama, Perak. Bukan mudah untuk mengajak Ella bertemu. Untuk menalifon saja, Haizat terpaksa berhati-hati.

Sejak Haizat berkawan dengan mereka yang kaki perempuan ini, Haizat telah belajar satu perkara. Tidak susah mencari cinta. Ucap saja, tak perlu takut, jika mereka tidak terima, tidak luak sedikit pun. Perempuan, macam kerak nasik. Direndam air, terus lembut. Tambah lagi dengan wajah kacak dan punya kereta. Perempuan mana tak sudi ? Sekali belanja beli bedak pun, mereka terus perasan yang Haizat menyayangi mereka sepenuh hati.

Haizat tersenyum sendiri mengingati gelagat perempuan-perempuan yang pernah dibawanya keluar. Kebanyakkannya pelajar yang masih mentah. Ada yang merayu rayu untuk keluar. Ada yang mengendeng ngendeng untuk memegang tangannya tanpa malu. Haizat tidak melepaskan peluang. Cuma satu saja yang Haizat tak mahu, jika ada yang sampai mengajaknya menyewa hotel. Haizat belum sampai ke tahap itu untuk berbuat dosa.

Memang ada temannya yang begitu. Waktu mereka kerja luar dan menyewa di hotel, Haizat sendiri melihat temannya bawa perempuan. Tapi, biarlah, Haizat tak mahu masuk campur. Haizat bukan seperti perempuan yang akan menjaja cerita seperti itu kepada isteri mereka. Biarlah dosa, mereka yang tanggung sendiri. Haizat tak ada upaya nak menghalang. Dia hanya mengingatkan mereka, agar tidak menjangkitkan anak dan isteri dengan penyakit yang berbahaya saja.

"Awani, kau tak mau tidor ker ?"

Haizat menjengok ke bilik yang menempatkan komputer. Haizat melihat Awani tekun memerhati pada huruf huruf yang tertera. Sedikit pun Haizat tidak mengerti. Melihat Awani dari belakang dengan baju tidor nipis, buat dada Haizat bergetar.

"Abang tidorlah... saya nak siapkan kerja sikit lagi."

"Isk... masuk la tidor..."

Awani mengeluh. Tapi, Awani menutup juga komputer. Mengengkar arahan suami, maknanya akan dilaknat malaikat sehingga bangun tidor nanti......
Posted by Picasa

0 Comments:

Post a Comment