Tuesday, June 02, 2009

Menanti Pasti... 10

Sewaktu Awani hampir terlelap, telefon rumah berdering. Dia tak tahu siapa yang call, berharap suami tersayang di talian.

"Hello... "
"Hello... Kak Wani ker tu?"
"Yer... saya"
"Saya Ella.."

Berdegup kencang jantung Awani mendengar suara halus manja memperkenalkan nama sebagai Ella. Panggilan lepas, Ella memberitahu dia dan Haizat telah terlanjur. Mengucap panjang Awani mendengar pengakuan berani Ella. Tapi bila Haizat kata tidak kenal Ella, Awani terasa sangat lega. Tapi panggilan kali ini, entah apa lagi. Apa apa pun, Awani perlu menjawab dengan baik dan perlu menjaga tutur kata.

"Yer... Ella, ada apa ?"

"Kak Wani, saya ada abang bersama tadi"
"Hah ?" Awani terdiam...
"Kesian kat abang Haizat, saya picit kepala dia tadi". Awani masih terdiam. Tidak tahu apa yang patut dituturkan.
"OOooooo... Ella kawin la dengan abang Haizat. Boleh sama sama kita bantu dia"
"Yer la... dia nak kawin dengan saya. "
"Jadi kawin la..."
"Saya cakap betul. Kalau tak percaya, telefon keluarga saya."
"Berapa nombornya ?"
"05-83948XX"
"Ok... nanti Kak Wani call dia"

Selepas meletakkan telefon, Awani melihat nombor telefon yang dicatitkan berkali kali. Dia tak pasti, perlu call atau tidak. Perasaannya bercampur baur. Kesian juga jika kata-kata Ella betul. Jika mereka betul betul terlanjur, dia sanggup bermadu dengan Ella. Tak ada salahnya dia bermadu. Dia sanggup terima demi cintakan suaminya.

Rasanya, dia perlu minta penjelasan daripada suaminya. Kelihatan perbualan tadi, Ella tidak tipu. Dia betul kenal Haizat dan bersama Haizat kerana dia tahu Haizat sakit kepala. Patutpun Haizat kelamkabut menjawab telefon dan tak benarkan dia call lagi dan patut juga Hamlee tergagap gagap tadi... Hmmmm.... Awani menganalisa peristiwa satu persatu.

Dia sanggup terima Ella sebagai madunya jika itu yang terjadi. Dari suara Ella, tentu dia seorang yang baik dan lemah lembut. Awani cuba menanam perasaan redha jika itu yang terjadi. Dia akan cuba menjadi isteri yang terbaik buat suaminya. Dia mahu tunjukkan pada Haizat, dia betul betul sayangkan Haizat dan berharap Haizat dapat menyayanginya juga.

Awani tertidor sewaktu jam menunjukkan hampir ke angka 3.
Posted by Picasa

0 Comments:

Post a Comment