Wednesday, February 15, 2012

Cinta 10 - Bab 2




Di satu meja, terdapat pelanggan yang sedang marah-marah. Dipanggilnya Dania dan mengarah memanggil pengurus, dan bila Muhd Aris Haizat menghampiri, pelanggan menunjukkan daging ayam yang memang terdapat darah, ayam yang dimasak kurang dari masa yang sepatutnya. Bila masuk ke dapur, Nur Izzaty Amalia menjadi mangsa. Sedangkan terdapat seorang lagi yang memasak. Roslan, yang selalu curi tulang tu tersilap setting masa. Tapi, waktu Muhd Aris Haizat masuk ke dapur, hanya Nur Izzaty Amalia yang ada, jadi mangsa keadaan la si Nur Izzaty Amalia. Yang paling menyakitkan hati, boleh pula si kurus kering tu panggil dia GEBUS sahaja. Penat mama dan abah dia letak nama dia cantik cantik. Nasib baik dia penyabar, kalau tak... kalau tak apa Nur Izzaty Amalia ? Nak tumbuk dia ? Biarpun dia kurus dan kering, tapi Nur Izzaty Amalia tak pernah berani nak tentang mata dengan dia.

Takut betul Nur Izzaty Amalia bila mendengar suara garang Muhd Aris Haizat.

"Aku tak puas hati betul la dengan si kurus kering tu !"

"Kenapa ? Dia cium kau ker ?"

"Isk... apa la kau nih, aku tengah marah ni tau !"

"Ok ok... cerita la... ", Dania cuba fokus dan serius bila Nur Izzaty Amalia mula memuncungkan bibirnya.

"Tak patut dia marah aku tadi. Bukan salah aku pun ayam tu tak masak !"

"Eh.. betul tu. Kesian kat kau kan... Meh aku gosok paler kau !"

"Kau nihhhhhhhhhhhhhhh... main main pulak !". Nur Izzaty Amalia membentak bila Dania mempermainkan dia.

"Yer la yer la... hahahaha... kau jangan la marah sangat. Kau bayangkan saja dia ayam dan kau menggoreng dia... kau agak, dia akan jadi apa ?"

"Tulang ayam... hahahaha "

Segala marah Nur Izzaty Amalia bertempiaran lari bila berada disisi Dania. Dania memang pandai mengambil hati dan membuat sesuatu yang negatif menjadi positif.

"Oooooiii gebus... mari sini. Berbual kat sana pula."

"Ok la... aku masuk dapur balik. Si tulang ayam tu panggil aku la..."

"Hahaha... Ok... aku pun nak pegi lap meja tu !"

Kelam kabut mereka sambung membuat kerja. Nur Izzaty Amalia pergi ke arah Muhd Aris Haizat dan menanti arahan.

"Mari sini... saya nak tanya kamu, kerja kamu buat apa ?"

"Tolong di bahagian dapur, encik !"

"Abis tu, kenapa kamu ada di depan ?"

"Errr... err... err... "

"Apa tergagap gagap nih. Dah abis suara bercakap lama sangat kat depan sana ?", tegur Aris Haizat sinis.

"Saya tak buat lagi Encik."

"Ok, pergi sambung kerja awak. Roslan ni pun asyik hilang saja. Karang aku potong gaji, tau pula mengamuk !"

Nur Izzaty Amalia hanya mendengar Aris Haizat membebel seorang diri.


(Nota Penulis : Penat la nak taip nama penuh mereka ni, aku taip Amalia dan Aris Haizat jer la yer !)


Ada beberapa pesanan untuk burger dan juga kentang goreng. Amalia cepat cepat memasak kentang goreng yang hampir habis. Kalau lambat, si tulang tu mengamuk pula. Ayam masih banyak lagi.

"Eh... gebus... mop lantai ni. Berminyak la. Kotor !", arah Aris Haizat sambil memandang tajam pada Izzaty Amalia.

"Apa ni Encik. Baru jer tadi saya mop. "

"Tak kira... awak mop jugak. Biar awak buat banyak kerja... nanti kurus !"

"Isk Encik ni... kalau saya kurus, mak saya marah !"

"Apa pulak mak awak marah ? Saya nak isteri saya kurus "

"Apa kaitan saya dengan isteri encik !"

"Sebab nanti awak la jadi isteri saya ", Selamba sahaja Aris Haizat menjawab.

Merah pula muka Izzaty Amalia mendengar kata-kata Aris Haizat.

"Saya tak mau jadi isteri encik !".

"Yer la... yer la... bukan sekarang..."

"Apa la encik nih !". Izzaty Amalia malas bergaduh. Dia terus mengambil baldi dan mop. Lantai yang baru sahaja sejam dibersihkan, terpaksa dibersihkan semula.

Aris Haizat terus ke bilik kecil yang dijadikan pejabatnya untuk menyambung kerja-kerjanya.

Kenapa la Encik Aris cakap macam tu ? Berpusing pusing ayat yang sama dalam kepala Izzaty Amalia.

"Sebab nanti awak kena jadi isteri saya"

Isk, macam la aku minat dengan orang kurus kering nih. Yang dia pun... kenapa la selalu sangat cari pasal dengan aku ? Oit tulang... mana padan kita dua orang. Macam 10... tau tak ? Ingin saja Izzaty Amalia menjerit pada Aris Haizat, tapi keberanian tu hanya dalam hati sahaja. Mana pergi Dania ni ? Aku dah la penat layan si tulang nih. Dia sedap sedap jer bersembang dengan Halim kat depan tu ?
Selesai mop lantai, Izzaty Amalia terus pergi kepada Dania dan Halim di depan.

Melihat kehadiran Izzaty Amalia, Dania terus tersenyum.

"Berpeluh nampak ?", tegur Dania.

"Yer la... penat la aku buat kerja kat dapur. Aku ingatkan, dok kat dapur best, dapat makan banyak !"

"Eh awak Alia, asik makan saja la. Semua bahagian badan awak membesar tau ?", Halim menjegilkan matanya dan memandang tajam ke bahagian dada Izzaty Amalia.

Pang !!!

Izzaty Amalia menampar muka Halim. Beberapa orang pelanggan berdekatan melihat hanya tersenyum dan menunjukkan isyarat ibujari ke atas. Halim menggosok pipinya. Biarpun tidak sakit, tetapi perasaan malu membuatkan wajahnya menjadi merah.

"Haaa... kan dah kena. Itu pasal mata tu kena jaga !", Dania marahkan Halim.

"Aku benci kalau lelaki macam kau nih. Gatal... "

"Isk... aku tak sengaja la... maafkan aku. Awak ni, biarpun gemok... tapi comel tau. Kalau kau marah, lagi comel", Halim cuba mengendurkan keadaan. Izzaty

Amalia menjeling dan terus berlalu. Lebih baik dia ke belakang daripada terus berhadapan dengan Halim. Mata Halim yang selalu saja buat dia serba salah. Rasanya ingin saja dia cucuk mata Halim dengan garfu.


---------------

Telah 3 minggu dia bekerja. Gaji pun belum dapat lagi. Izzaty Amalia masih mengadap cermin solek waktu mamanya masuk bilik.

"Hari ni tak kerja Alia ?"

"Tak la ma. Alia cuti. Dania pun cuti. Kami ingat nak rehat hari ni. Penat la kerja"

"Itu la. Kan mama dah cakap. Kerja tu penat. Alia degil"

"Alia nak pengalaman kerja la ma. "

"Patutnya Alia berehat waktu ni. Nanti, bila dah sambung belajar, Alia tak dapat berehat pula "

"Alia kerja tak lama la ma. Nanti dua kali gaji, kami berhenti la"

"Yer la tu... Kalau penat sangat, berhenti la yer. Nanti kurus pula anak mama !", Puan Izani mencubit pipi Izzaty Amalia.

"Adoiii... mama ni, suka cubit Alia. Sakit tau !"

"Pipi Alia gebu... mama suka cubit !", Puan Izani berlalu sambil tersenyum pada Izzaty Amalia.

Gebu ? Hmmm... si tulang tu panggil aku gebus. Mesti dia pun macam mama.
Posted by Picasa

Cinta 10 - Bab 1



Aku ingin bercerita mengenai seorang budak perempuan dan budak lelaki yang dua dua tak menarik. Sorang gomok gebus. Dan sorang kurus kering. Cam 10 kan ? Ok… let kita create watak dulu. Watak ni…

Nama : Nur Izzaty Amalia
Berat : 90kg
Tinggi : 157cm
Umur : 17 tahun
Nama manja Alia, kekadang Adik. Seorang yang gemok dan periang. Manja juga. Tidak terlalu tertekan dengan keadaan gemoknya.  Ada 2 orang adik beradik, dia dan seorang abang.  Tinggal bersama mama (Puan Izani) dan ayahnya (En Rizwan) di sebuah rumah teres dalam sebuah taman.

Nama : Dania
Berat : 43kg
Tinggi : 160 cm
Umur : 17 tahun
Kawan karib kepada Alia, Seorang yang lebih keras dan bersikap melindung Alia.  Anak kepada polis yang juga bercita-cita menjadi seorang polis seperti ayah dan datuknya.  Biarpun dia perempuan, tetapi itu tidak menghalang cita-citanya.  Katanya, polis bahagian siasatan lebih mencabar.  Sangat minat lihat cerita Gerak Khas.

Nama : Muhd Aris Haizat
Berat : 43 kg
Tinggi : 167 cm
Umur : 22 tahun
Seorang yang sangat kurus tetapi tinggi.  Anak sulung daripada 5 beradik.  Ada rahsia sedikit dalam diri dia. Nanti kat dalam isi kandungan, kita cerita, ok ?  Sebab nak buat sesi siasatan oleh si Dania dan Alia.
(p/s : Ekekeke... masih memikirkannya !)

Nama : Puan Izani
Kerja : Pensyarah
Umur : 45
Ibu kepada Alia dan Aiman.  Dua orang anak yang sangat comel dan kacak.  Sangat penyayang dan rajin menghias rumah selain daripada aktiviti kerjanya.  Telah berpuas hati dengan kerjayanya.  Seorang isteri yang sangat setia pada suaminya dan sering memberi galakkan kepada suami.

Nama : En Rizwan
Kerja : Pensyarah
Umur : 45
Seorang yang serius.  Jarang bercakap.  Tekun kerja dan belajar.  Kesedaran membuat dia cuba untuk menebusnya biarpun sedikit lewat.  Gelaran Dr atau Prof sedang dikejarnya membuat dia sibuk dan membiarkan anak-anak diuruskan oleh Pn Izani. Tetapi, En Rizwan seorang yang bertanggung jawab pada keluarga dan menyayangi mereka.

--------------------------------------------

Lets go…

---------------------------------------------

Nur Izzaty Amalia bergolek golek lagi di tempat tidur. Sehabis SPM, dia belum lagi mencari kerja. Bosan betul berada di rumah. Semalam Dania ingin berjumpa dengannya di KFC, nak bersiap pun lambat lagi. Janjinya, mereka bertemu pada pukul 3 nanti. Nur Izzaty berhajat untuk sambung tidor, bila tiba tiba terdengar suara Puan Izani memanggilnya.

“Amalia… bangun. Sembahyang subuh !”

“Ala mama nih. Cuti la… “

“Apa la Nur Izzaty Amalia ni, kalau kamu abis belajar pun, jangan lupa sembahyang !”

“Eh… apa mama nih. Alia sedang cuti…. Cuti … cutiiiiii !!!”, Nur Izzaty Amalia menekan nekan perkataan cuti berkali kali supaya mamanya faham.

“Ohhh… ok ok… silap faham pula … hehehe !”, tergelak kecil Puan Izani. Nur Izzaty Amalia menjelir lidah pada mamanya.

“Apa apa pun, anak dara, tak baik bangun lewat. Bangun dan masuk dapur. Tolong mama buat sarapan. Sebentar lagi, abah dan abang kamu balik solat, kita sarapan sama-sama”

“Ok la mama…”. Nur Izzaty Amalia bergerak malas saja.

Biasa waktu waktu begitu, dia menjadi malas nak bergerak. Rasa ingin duduk diam dan berangan. Selesai sarapan, Nur Izzaty Amalia ke pondok kecil di halaman rumah. Sambung semula berangan dan termenung yang tadi diganggu oleh mamanya. Rancangan Dania nak mencari kerja, dan petang nanti mereka akan bincangkan di mana dan bagaimana.

“Abah, boleh hantarkan Alia ke KFC tak ? Alia nak jumpa Dania”. Rayu Nur Izzaty Amalia pada abah, Encik Rizwan. Abahnya tidak menjawab, hanya mengangguk sambil membaca surat khabar. Setiap pagi, Muthu akan menghantar suratkhabar yang mereka langgan. Seawal pukul 8 pagi, surat khabar akan dicampak ke rumah mereka.

Petang itu , Nur Izzaty Amalia masuk ke KFC dengan senyuman dibibir bila melihat Dania telah sedia menanti dengan 2 Snake Plate.

“Kau memang tahu selera aku. Lama lama kau kawan dengan aku, tentu kau pun akan bulat macam aku”, Nur Izzaty Amalia mengambil tempat duduk bertentang dengan Dania.

“Eh… jangan la macam tu. Aku ni kena kurus. Kalau tak, macam mana nak jadi polis ?”

“Alaaaaaa… aku tahu la mak dengan ayah kau polis, tak kan la kau pun nak jadi polis ?”

“Yer la Alia, aku memang minat nak jadi polis. Dah tu nak buat macam mana ? Lain la kau, mungkin jadi profesor… kau pandai !“

“Kita sama saja jer la ! Ok… so, apa plan kita ni ”, Nur Izzaty Amalia menukar tajuk perbualan kepada tujuan sebenar mereka bertemu.

“Tadi aku tengok ada iklan kerja kosong kat depan tu”, Dania memuncungkan bibirnya ke arah pintu KFC.

“Kat depan mana ?”, Nur Izzaty Amalia ikut menoleh ke arah pintu.

“Ala… kau ni buta ker ? Kan ada iklan kat depan tu “

“Kau ni cakap aku buta pulak. Aku congkel bijik mata kau yang bulat tu karang, padan muka !”

“Hahaha… ok ok… Kat depan tu, kat pintu masuk KFC ni ada kerja kosong. Apa kata kita minta. Mereka nak pekerja sambilan saja. “

“Eh… betul ker ? Kalau betul, bestnya. Dah la aku suka KFC… !”

“Kau ingat KFC ni, bapak kau punya. Kalau kita kerja sini pun, kita bukan boleh dapat makan free !”

“Eh… ya ker ? Aku ingatkan kita boleh makan ikut suka.”

“Banyak la kau punya makan. Itu saja yang kau ingat. Makin bulat la pipi kau kalau kau ingat makan saja !”

“Makan selagi lalu Dania. Dah sakit nanti… apa pun tak lalu makan “

“Eh kawan… makan kalau dah melampau… nanti dapat penyakit tau !”

“Yer la… yer la… “. Nur Izzaty Amalia mula angkat tangan tanda mengalah. Kalau dia masih berdebat, mau dia kalah. Si Dania ni, kalau berleter pasal makan padanya, memang tak akan berhenti. Baiklah dia betulkan saja pendapat Dania.

“Syyyyy… kau jangan berpaling tau, tu cikgu Amir masuk la !”, Dania berbisik pada Nur Izzaty Amalia.

“Mana mana ?”

“Kau nihhhhh… aku cakap jangan berpaling… kau berpaling jugak. Apa la…”

“Isk… kepala otomatik la Dania. Dah kau cakap macam tu, kepala aku ni dia bertindak tanpa sedar. Isk… cikgu hensem kita tu ada awek la !”

“Ha’ah la… melepas la Alia kau nak ngorat dia.”

“Apa pulak aku… kan kita memang nak bermadu !”, gelak mereka tercetus spontan bila mengucapkan kata bermadu itu. Kemudian Nur Izzaty Amalia dan Dania menutup mulut waktu Cikgu Amir menghampiri mereka.

“Kebetulan pula… kenalkan, ini tunang saya, Fizah, ini anak murid abang !”, Cikgu Amir perkenalkan Nur Izzaty Amalia dan Dania kepada Hafizah tunangnya. Comel tunang Cikgu Amir. Dengan pakaian biru dan solekan nipis, sangat sepadan dengan Cikgu Amir. Mereka bersalam dengan tunang Cikgu Amir.

“Ehemmm cikgu. Bila nak kawin ?”

“Eh kamu ni. Saya belum apa apa, kamu dah tak sabar !”

“Yer la cikgu, nanti kalau cikgu kawin, melepas la orang-orang yang minat cikgu !”. Sambil tergelak kecil, Dania menepis tangan Nur Izzaty Amalia yang menjalar ke pehanya. Bulat mata Nur Izzaty Amalia waktu Dania mengucapkan itu.

“Korang berdua ni memang suka usik cikgu. Kalau ada jodoh nanti, saya jemput kamu berdua. Kamu jangan tak datang tau !”

“Insya-Allah cikgu. “, Dania dan Nur Izzaty Amalia menjawab serentak.

“Kamu tu Nur Izatty Amalia, jangan makan banyak sangat. Nanti susah dapat jodoh tau !”

“Ala cikgu nihhhhh… saya bukan nak kahwin !”, manja suara Nur Izzaty Amalia. Dia malu bila sebut hal kahwin.

“Ok la… saya nak order makan. Kami pergi dulu yer.”

“Ok cikgu. Jalan baik baik, lantai licin, nanti jatuh pula tunang cikgu tu. “ Usik mereka lagi. Cikgu Amir tersenyum sambil mengenyit mata pada mereka kemudian memandang pada tunangnya yang comel.

“Adush cikgu nih… jangan la kenyit mata… parah.. aku terguda…. Apasal la cikgu nak kawin ?”, Nur Izzaty Amalia berdrama waktu Cikgu Amir berlalu dan beratur di kaunter KFC.

“Hahahaha… kau ni tak abis abis dengan terguda tu. Cikgu Amir dah nak kahwin, so, kalau kita tak lulus SPM, nampaknya kena cari orang lain la untuk bermadu. !”,

“Hahahaha…” , kata kata Dania disambut dengan gelak yang tertahan Nur Izzaty Amalia.

“Kita ni asik cakap nak bermadu, buatnya betul kita bermadu, nahas kau !”

“Hehehehe… Ala… takat kau, aku rasa aku ok jer kalau bermadu !”

“Yer la tu …. Eh… kat mana dah kita. Tadi kata nak bincang pasal nak cari kerja.“

“Ok… nanti kita call. Tetapkan masa utk temuduga tu. Kau tak kesah bila bila masa kan ?”

“Aku ok saja “

--------------------------------------------------

Dah 2 minggu Dania dan Nur Izzaty Amalia bekerja di KFC. Dania di bahagian depan, manakala Nur Izzaty Amalia di bahagian dapur. Semasa berhenti rehat tadi, Nur Izzaty Amalia dan Dania pergi ke kedai makan.

“Dah  2 minggu kita kerja kat KFC, aku rasa jemu pula dengan ayam”

“Itu la… hari tu, kau kata kau nak makan ayam KFC tiap hari”

“Itu dulu. Sekarang ni, bau KFC pun aku dah rasa nak mual jer ! Makan nasik kat rumah pun aku tak mau ayam dah tau ”

“Eh… satu perkembangan yang baik tu”

“Apa yang baik ?”

“Kalau kau tak makan ayam… boleh la kau kurus !”

“Woiii… tak ada maknanya tau. Now, aku dah beralih kepada makanan lain pula.”

“Apa ? “

“Nasik paprik udang dan daging, ayam tak mau !”, Nur Izzaty Amalia berkata begitu kepada pelayan kedai sambil menjeling kepada Dania.

“Oh… saya seperti biasa, nasi goreng kampung”

“Air cik ?“

“Air sirap dan air teh o ais limau”, Nur Izzaty Amalia memberitahu pelayan mewakili Dania. Nur Izzaty Amalia telah tahu apa minuman kegemaran Dania.

“Kau memang sahabat sejati aku”, kata Dania sambil menepuk bahu Nur Izzaty Amalia.

Nur Izzaty Amalia bertuah kerana Dania mahu berkawan dengannya. Tanpa Dania, Nur Izzaty Amalia tidak tahu bagaimana nak menghadapi dunia persekolahan. Sejak dari sekolah rendah, masuk lah menengah, mereka tetap bersama. Danialah yang akan ke depan bila ada sesiapa sahaja yang membuli Nur Izzaty Amalia. Dengan badan tegap Dania dan garang, Dania memang ada tokoh untuk jadi polis.

“Dania, nanti keluar result SPM, kita mohon IPTA yang sama tau !”

“Aku ok saja. Mohon boleh, tapi boleh tentu dapat ker ?”

“Nanti aku cuba suruh abah aku rekemenkan !”

“Eh kau nih… salah guna kuasa nih. Lagipun, UUM tu bukan bapak kau punya !”

“Hahaha… kau ni… aku cakap jer la !”

“Eh… waktu rehat kita nak tamat dah nih. Karang, marah pulak si kering tu kalau kita lewat !”

“Ha’ah la… jom la. Tensen aku semalam kena marah dengan dia. Aku silap sikit jer, terus dia sergah sergah aku. Malu tau !”

“Dia sergah kau ker ? Aku ingatkan dia minat kat kau !”

“Wooiii… tak ada maknanya tau !”

“Hahahaha…”, mereka beriringan masuk semula ke KFC untuk meneruskan tugas. Muhd Aris Haizat menoleh ke arah jam sambil melihat mereka masuk

“Sib baik tepat, kalau tak, mau mengamuk singa kurus tu !”

“Hahaha… kau nih…”, Nur Izzaty Amalia mencubit lengan Dania sambil berlalu ke dapur. Dania terus mengangkat pinggan yang berselerak di atas meja, mengemas dan mempersilakan pelanggan duduk.
Posted by Picasa

Tuesday, January 26, 2010

Banyak yang berlegar dalam fikiran aku untuk mengisi e-novel tu. Bila berkarya, kita tentu ingin menceritakan sesuatu. Bila bercerita, tentu kita mesti ingin jadikan ianya menarik. Tapi, selain dari menarik, kita mesti jangan lupa tentang pengajaran yang boleh diambil dari cerita kita. Kita tidak boleh bercerita tanpa ada pengajaran.

Memang banyak sangat cerita dalam pasaran mengenai wanita yang berkahwin dan diabaikan oleh suami kemudian menjadikan kerjaya sebagai penyelesaian atau penguat semangat.

Memang itu pengajaran yang sangat baik. Mungkin ramai orang akan termotivate dengan cerita yang ada dalam novel di pasaran.

Tapi, aku ingin lari dari tema yang begitu. Orang lain dah buat banyak, jika aku ingin teruskan, tentu aku terpaksa mereka satu watak yang aku pun tak tahu nak wujudkan bagaimana lagi.

Cerita aku,

Aku ingin cerita mengenai perempuan yang berkerjaya, yang berkahwin dengan suami yang lebih rendah taraf pendidikan dan jawatannya. Aku pernah bertemu dengan perempuan begitu. Menangis bercerita, suaminya kaki pukul. Pukul di kawasan tertentu badan dia yang orang lain tidak nampak. Di depan orang, mereka sangat bahagia. Di belakang orang, makanan asasi dia adalah sepak terajang suami. Dia senyapkan kerana kasih dan kerana anak.

Aku tahu ceritanya, dan waktu itu dia ingin sangat lari dari suaminya, tetapi tiada jalan lain kecuali berpisah. Dia akhirnya ke KL, sambung study, suaminya masih di Kedah. Aku dengar dia nak berpisah terus... aku tak tahu ending cerita dia.

Kalau aku angkat tema ini, tentu endingnya tak best, sebab lelaki kaki pukul jarang yang akan berubah, aku aku juga tak tahu bagaimana nak mengubah lelaki yang begini. Aku lihat dalam OPRAH, katanya memang lelaki kaki pukul sangat bermasalah dan susah untuk berubah kerana bagi lelaki tu, pukul isteri tu dah jadi macam biasa, tidak ada rasa bersalah, dah rasa jadi hak mereka pula.

Jadi, aku akan buat kelainan sedikit. Mungkin aku akan rombak sedikit e-novel aku.

Ceritanya bukan berkaitan dengan kerjaya tapi bagaimana wanita nak perjuangkan hak mereka dan menyedari sebenarnya suami bukan segalanya. Kerana, sewaktu perempuan begini berkahwin, biasanya dipasang azam untuk menjadi isteri terbaik untuk suami dan menghambakan diri untuk orang yang dikasihi agar dia sendiri disayangi. Selepas dia sedar tentang suaminya bukan segalanya, bagaimana dia nak mengubah sikap suaminya.

Aku akan bercerita mengenai suami yang hanya tahu menyakiti hati isteri kerana rasa bahawa dia adalah TUAN dalam rumah tangga. Kekadang bila dia cuba berubah, tekanan dari dalam atau luar buat dia jadi JAHAT semula. Haizat akan digambarkan sebagai lelaki yang curang, tidak tahu bertanggung jawab pada rumah tangga, menggunakan duit isteri untuk berpoya poya.

Isteri ingin buat suaminya sedar, betapa sakitnya hati bila dikhianati dan tidak dihargai.

Tapi, tidak tahu caranya. Sudah tentu, kerana jika kita ingin menyadarkan mereka, tentu kita pun terpaksa curang, kan ?

Penantian mereka berakhir dan sewaktu mengkhabarkan berita tu, tetiba Haizat dapat tahu hubungan GELAP Awani dengan En Aris.

Haizat menceraikan Awani kerana dayus kalau dia teruskan dengan isteri yang punya hubungan dengan orang lain. Haizat tidak tahu yang hubungan mereka hanya dalam telefon sahaja. Dia sangkakan kandungan isterinya adalah dengan En. Aris.

Bila En Aris tahu mengenai Awani, mulanya dia marah, kemudian simpati, dia ingin peristerikan Awani. Isteri kedua ? Mana mungkin.

Haizat terseksa melihat Awani mesra dengan En. Aris, dengan kandungan yang semakin membesar. Dia mula menyedari kehilangan dan rindu pada Awani. Rindunya lebih hebat dari rindu pada Ella.

Bila tahu hal sebenarnya, Haizat ingin menagih kembali cinta.

Awani cakap "Kita telah lama bersama, abang tidak pernah cintakan saya. Abang cintakan orang yang abang tidak miliki, saya tidak mahu abang kembali membenci bila bersama saya "

"Demi anak ?"

"Dulu... saya bersama abang kerana saya benar benar cintakan abang, sekarang saya ingin bersama kerana saya cintakan abang juga, bukan kerana anak. Malangnya cinta saya telah mati "

Haizat tidak rela anaknya ber'bapa'kan orang lain.

"Jangan risau, tiada orang lain yang akan jadi bapanya... sayalah ibu dan sayalah bapa !"

Haizat berkeras utk memiliki anak tu.

Awani sanggup serahkan anak tu, kalau Haizat ingin bersama kerana anak.

Ada ker ibu yang sanggup ??? Dia pun menanti bertahun tahun. Hehehe... aku mungkin buat watak Awani yang telah keras hatinya dan sanggup buat begitu.

Ohhh.... jangan sangka Awani terlalu keras hati utk tidak menerima Haizat. Awani ingin Haizat benar benar berubah. Berubah utk lebih bertanggung jawab.

Bila Haizat dapat anak tu, dia fikir dia dapat kembali bersama Awani. Ternyata, hati Awani keras (pada pandangan Haizat la... sedangkan Awani menangis tiap malam huhuhu )

Anak tu pula asiklah menangis. Tak serasi dengan Haizat dan juga Mak Haizat yang menjaga anak tu. Anak tu dipulangkan semula pada Awani.

Haizat kembali menagih cinta bukan kerana anak, tetapi kerana benar sayangkan Awani dan ingin hidup bersama dengan mereka berdua. Huhuhu... aku yang cerita ni pun nak bayangkan rasa macam sedih sangat... entah berjaya atau tidak aku nak buat ayat yang mengharukan nanti.... bagaimana derita Awani berpisah dengan anak dia... bagaimana dia nak berlakon sebagai orang yang keras hati...

Dan... akan aku ceritakan bagaimana Awani buat agar suaminya menjadi lelaki yang lebih bertanggung jawab kerana dia sebenarnya menyayangi suaminya dan dia mahu Haizat yang menjadi bapa anaknya. Awani akan buat Haizat melupakan segala cinta cinta bodohnya selepas kahwin.

Waktu dia kembali semula pada Haizat, Haizat telah berubah banyak dan waktu dia mengandung anaknya yang kedua, mereka benar benar berbahagia... Kerana janji Haizat "Abang akan bahagiakan Awani, dan abang tidak akan mungkir lagi"

Awani pula sangat bahagia, pengorbanan, penantian dia tidak pernah sia sia.... Dia bukan disayangi kerana duit, pangkat atau kecantikan. Dia disayangi dan dicintai kerana dia Izza Salwani.... huhuhu....


Macam kisah hidup aku ??? Tak lah... tapi aku juga sekuat Awani.... dan aku mahu sesiapa diluar sana juga kuat utk berhadapan dengan masalah hidup.

Entahlah... berjaya atau tidak aku nak buat sambungan cerita ni... tapi plotnya lebih kurang macam kat atas tu la...

Banyak tak tema yang macam ni dalam pasaran ? Aku baca novel yang jiran aku beli tu tema perempuan jadikan kerjaya/study sebagai penguat semangat dan buat suami respek skit, mungkin sesuai utk dia la. Tapi bagaimana dengan perempuan yang memang dah berkerjaya tetapi somi tak respek pun ?

Apa pengajaran dalam cerita aku ? Jadikan perempuan lebih kuat kot ? Tidak lembik pada desakan dan rayuan lelaki.

Kepada yang mengikuti e-novel aku, dalam diam ker dalam tak diam ker, jangan marah pada aku kalau aku tidak mampu siapkan dalam waktu yang cepat... kerana aku bukan tak ada kerja.... huhuhu...

Sunday, January 03, 2010

"Abang nak ke mana ?"
Awani bertanya bila melihat Haizat bersiap siap berpakaian sedangkan hari itu cuti.

"Suka hati aku lah, jangan ambil tau hal orang lelaki"

Kasar betul jawapan Haizat bila Awani bertanya dengan lembut. Awani hanya menunduk semula sambil menggosok pakaian yang hanya tinggal 2 pasang. Pakaian digosok seminggu sekali. Menjimatkan elektrik dan juga memudahkan kerjanya jika perlu outstation ke mana-mana dengan tergesa-gesa.

Walaupun Awani ingin jadi tabah, jadi keras, dalam keadaan itu, menitik juga air matanya. Awani menyeka air matanya. Awani tidak faham kenapa Haizat melayannya begitu. Sesekali, datang baiknya, layanan macam akulah ratu. Sesekali, datang jahatnya, layan macam akulah pelacur... sekurangnya, itu yang Awani rasa.

Awani menuju ke pintu bila melihat Haizat memakai kasut.

"Abang nak balik pukul berapa ?"

"Malam karang."

"Abang nak makan malam karang ?"

"Masak la... kalau aku lapar, aku makan..."
Endah tak endah sahaja jawapan Haizat.

"Abang... tolong belikan..."

"Jangan kirim kirim. Aku tak ada masa nak beli..."
Belum sempat Awani meminta tolong, Haizat terus memotong.

Awani mengeluh.
"Abang bawa kereta hati hati."

Haizat yang ingin mengundurkan keretanya, memandang sekilas pada Awani. Melihat Awani melambai dan melihat Awani tersenyum. Namun senyuman itu bagai tiada erti pada Haizat.

Awani masuk ke dalam setelah menutup pintu rumah. Menyiapkan tugasnya yang belum selesai. Selesai mengemas rumah, Awani membuka komputernya. Hasrat hati ingin menyiapkan dokumen panduan pengguna untuk diserahkan kepada pengguna sistem. Modul awalnya adalah untuk memasukkan data. Seperti biasa, Awani akan onlinekan YMnya saat bila menggunakan komputer. Sambil membuat kerja sambil berbual, agar tidak bosan.

Melihat pada nick name En. Aris yang online, Awani berhasrat ingin menyapa.

"Hi !"

"Hai dear "

Ah... hampir serentak.

"Kenapa lama tak online ?"

"Sibuk skit la...". Awani cuba menipu. Sedangkan sebenarnya Awani tidak akan online jika suaminya ada di rumah. Jika perlu sangat, Awani hanya invisible.

"Sayang... abang call yer ?"

"Isk... jangan la berbahasa abang... geli tau ... "
Awani dah tergelak gelak. Rasa nak terburai isi perutnya bila menipu begitu.

"Ala... tak apa la... abang nak dengar suara sayang !"

"Sekejap, nak ambil telefon..."

Awani mengambil telefon dalam tas tangannya. Telefon itu sengaja di'diam'kan agar tidak berbunyi. Telefon terpakai dibeli hanya digunakan untuk menghubungi En. Aris. Awani tidak mahu tembelangnya pecah dan Haizat mencurigainya. Melihat pada beberapa miss call, Awani tahu, tentu En. Aris mencari-carinya.

"Baru lega hati dengar suara Izza"

"Hehehe... kenapa, tidor tak lena ker kalau tak dengar suara saya ?"

"Tentu la... rindu tau tak ?"

Wah... En. Aris ni, betul betul gila bayang atau memang macam ni perangainya ? Awani hanya tergelak gelak kecil. Ikutkan hatinya Awani terasa ingin saja gelak terguling guling.

"Sayang... abang nak ke KL esok "

"Jumpa anak isteri yer ?", Awani bertanya untuk mengusik.

"Hehehe... yer..."
Awani terlihat ada email yang masuk. Sempat membaca sebaris dua....

"Kenapa diam, Izza cemburu ke ?"

Terkejut Awani.
"Eh, tak adalah. Tak ada maknanya..."
Sengaja Awani sedih sedihkan suaranya.

"Abang ke sana 3 hari. So, masa tu jangan call abang"

"Yer la... saya tau la... tak mungkin saya nak melukakan hati isteri awak"

"Abang tentu rindu nak dengar suara Izza", En. Aris tetap berbahasa Abang biarpun Awani janggal untuk memanggilnya abang.

"Saya pun rindu juga..."
Perlahan saja suara Izza menyebutkan itu, sedangkan hatinya bagai digeletek.

Seronok betul mempermainkan orang. Jikalah En. Aris tu tahu... tak dapat dibayangkan bagaimana penerimaan En. Aris.
Biarpun Awani rasa hanya ingin mempermainkan En. Aris, kekadang perasaan gembira bila mendengar suara En. Aris tidak dinafikan.

Mereka berbual lama. Tidak sedar bila jam menunjukkan ke angka 6 petang. Tak sedar mereka berbual hampir 3 jam.

"Ok la... saya nak masak, lapar lah..."

"Izza tentu masak sedap"

"Memang sedap pun... masak meggi jer.... hahahaha" Awani sengaja gelak besar. Awani ingin buat En. Aris membayangkan Izza seorang bujang yang tinggal seorang di rumah sewa.

"Ok... pergilah ... nanti sakit pulak"

"Yer la... tak makan tadi, berbual sampai terlupa waktu makan "

"Seronok berbual dengan Izza"

"Yer la tu... nanti ada masa kita sembang lagi"

"Susah la dapat berbual dengan Izza. Selalu tak angkat call abang "

"Kekadang saya tak suka diganggu."

"Yer ker ? Atau takut suami marah ?"
Awani terkedu. Eh... En. Aris ni tahu ker aku berbohong ?

"Mana ada orang suka saya ?"

"Yer ker ?"

"Tak percaya sudah... saya tak minta awak percaya saya..."
"Saya tak suka pada orang yang pertikaikan apa yang saya kata"

Tegas sekali kata kata Awani.

Awani terus memutuskan talian. Selepas seketika, Awani menutupnya terus. Dengan niat tak mahu diganggu, Awani ingin memasak. Bila bila masa sahaja Haizat akan pulang.

Awani percaya, tentu En Aris kelam kabut sekarang. Awani tersenyum nakal.

Selesai sembahyang Asar, Awani menyediakan masakan. Selepas semuanya terhidang, Awani terus mandi dan sembahyang Maghrib. Sementara menanti suami balik, Awani menjengok PCnya dan mula menaip sesuatu.

Melihat kepada jam di PCnya, menunjukkan hampir ke pukul 10 malam. Haizat masih belum pulang. Awani takut untuk menalifon bertanya. Biarlah Haizat balik pukul berapa pun. Asalkan Haizat balik, itu sudah memadai.

Awani sembahyang Isyak pula. Selesai sembahyang, Awani menanti. Perutnya mula berkeroncong.

Awani on semula handphonenya. Melihat pada mesej yang berderet... Awani tergelak kecil. Belum sempat Awani membaca mesej, handphonenya bergetar.

Posted by Picasa

Tuesday, December 29, 2009

Awani tiba di rumah lebih kurang pukul 11 malam. Awani ada meminta Haizat mengambilnya di airport Kepala Batas, tetapi Haizat menyuruhnya naik teksi sahaja. Tanpa ingin menyusahkan Haizat, Awani akur. Melihat kereta tiada di tempat letak kereta membuatkan Awani rasa terkilan. Tengah hari tadi Haizat beritahu dia penat, sekarang boleh pula keluar.

Setelah masuk ke rumah, Awani rasa sangat marah. Di dapur penuh dengan cawan dan pinggan tidak berbasuh. Di bilik, penuh dengan baju bersidai merata tempat. Awani mengutip semua baju dan kumpulkan dalam bakul untuk dibasuh. Satu persatu baju dikutip. Terlihat satu baju kemeja kuning, Awani asingkan untuk dibasuh tangan. Kemeja itu Haizat sangat sayang kerana kainnya lembut. Awani meneliti jika ada terdapat kotoran yang sukar dibersihkan.

Tiba tiba mata Awani terlihat satu warna pink, bentuknya seperti bibir. Awani menelan liur. Dadanya berdegup kencang. Warnanya sangat pudar tetapi Awani tahu itu gincu. Warna gincu Awani merah terang, tapi warna merah muda ini tidak pernah Awani guna kerana tidak sesuai dengan warna kulitnya.

Tanda itu terletak di poket baju Haizat. Awani memejamkan matanya. Membayangkan perempuan itu tentunya memeluk Haizat dan Haizat memeluk perempuan itu dengan erat. Dada Awani bagai akan meletup membayangkan aksi suaminya.

Adakah Haizat masih bersama Ella ? Dulu Haizat berjanji untuk tidak lagi berhubungan dengan Ella. Buntu Awani memikirkan. Awani merebahkan badan yang terasa letih. Cuba memejamkan mata, tetapi kerana Haizat tiada di rumah, buat Awani rasa tertekan.

Awani menalifon Haizat. Tidak berjawab.

Awani terus membayangkan Haizat keluar bertemu Ella di mana mana. Mungkin Ella telah pindah ? Bukankah Ella telah habis pengajiannya ? Tentu mereka ada buat pertemuan. Hati Awani membara.

Sambil membasuh cawan dan pingan yang ditinggalkan Haizat, fikiran Awani terus melayang.

Tersenyum sendiri waktu melihat wajah Aris Iskandar dalam portal kakitangan UUM. Orangnya sedikit cerah dengan rambut berketak ketak. Sewaktu berjumpa secara kebetulan, Awani tidak pernah memerhati, tapi sekarang Awani rasa ingin mengenali. En. Aris tidak tinggi, tidak rendah, sedang sedang sahaja. Jika dibandingkan dengan Haizat.... eh... suamiku tentulah yang terbaik. Tapi En. Aris memang kacak. Jika dia tersenyum, boleh rebah pelajar pelajar yang meminatinya.

En. Aris beritahu ada pelajar yang ingin berkenalan dengannya biarpun tahu dia telah beristeri. En. Aris juga beritahu, ada yang sanggup jadi isteri kedua. Tersenyum Awani bila teringat pada kata kata En. Aris yang tidak suka pada pelajar yang katanya tidak matang. Awani percaya kata-kata En. Aris kerana Awani percaya, dengan rupa yang begitu dan jawatan yang stabil, tentu saja ada yang ingin cuba nasib mana tahu berpeluang. Tambah lebar senyuman Awani bila teringat pada panggilan dari telefon public untuk bercakap dengan En. Aris. Berhati hati Awani bercakap kerana bimbang tembelangnya pecah.

Merah muka Awani bila En. Aris cakap suaranya manja dan merdu. Awani tergelak kecil bila teringatkan saat berpisah, En. Aris tidak lupa sebutkan "Bye dear". Sangat romantis pada pendengaran Awani. Rasa seperti di awangan. Rasa seperti berkasihan pula. Pandai betul En. Aris ni, baru dua hari berkenalan, perasaan Awani dah tidak keruan.

Jika anak gadis lain, bagaimana mereka berhadapan dengan lelaki yang telah beristeri ini ?

Awani teringat pada Haizat. Tentu Haizat juga melayan Ella begini menyebabkan Ella sanggup melukakan hati perempuan lain. Memikirkan hal itu, Awani rasa simpati pada isteri En. Aris. Ah... lantaklah. Aku bukan nak kawin dengan En. Aris tu. Kalau En. Aris tu tahu siapa aku, tentu dia pun tidak terpikat.

Hubungan ini tidak boleh diketahui oleh sesiapapun, samada isteri En. Aris, atau Haizat.

Awani terpaksa menalifon kerana rayuan dari En. Aris. Berkali-kali En. Aris ingin dengar suara Awani. Oleh kerana Awani ingin merahsiakan no telefonnya, jadi public phone adalah satu alternatif.

Ah... Esok aku mesti beli kad sim yang baru. Awani merancang. Tersenyum Awani dengan perancangan nakalnya.

"Eh... ni apahal tersenyum sorang sorang ?"
Hampir luruh jantung Awani mendengar suara Haizat. Tidak sedar Awani bila Haizat pulang. Tahu-tahu saja Haizat berada di pintu dapur memerhati Awani yang masih belum selesai membasuh pinggan. Hanya tinggal beberapa piring sahaja.

"Abang.... kenapa balik tak ketuk pintu ? Sib baik tak ada sakit jantung."
Hilang semua marah Awani waktu melihat wajah Haizat. Haizat hanya tersenyum.

"Abang ke mana ? Saya telefon abang tak jawab ?"

"Jumpa kawan jer... telefon tertinggal dalam kereta"

"Oooooo..."
"Abang nak minum ? Saya buatkan"

"Tak usah la... dah minum tadi. "

"Kalau gitu, saya nak mandi"

"Pergilah mandi... dah busuk macam bangkai dah..." Haizat menutup hidung sambil tergelak gelak.

Awani ikut ketawa sambil mencubit lengan Haizat. Otot di lengan yang keras tidak lut dicubit. Haizat sengaja mengeraskan lagi otot lengannya, buat Awani tambah geram. Awani menarik telinga Haizat. Haizat menjerit kecil dan menarik telinga Awani pula. Oleh kerana kegelian, Awani terus lari ke bilik air sambil mengekek.

Tak mahu mematikan saat indah ini buat Awani lupakan lipstik pada baju Haizat.
Posted by Picasa

Monday, December 28, 2009

"Hai... boleh berkenalan ?"

Popup dari skrin memaparkan mesej. Awani sedang melayari internet sambil onlinekan YMnya.

"Boleh"

"ASL"

Melihat mesej tersebut, Awani terus menekan tanda X bermaksud tidak berminat untuk menyambung perbualan. Pantang bagi Awani bila orang ingin berkenalan bertanya umur, lokasi dan jantinanya di awal perkenalan.

Awani meneruskan kerja membetulkan laporan seperti yang pengguna minta. Tidak banyak perubahan, hanya betulkan format sahaja dengan penambahan medan medan tertentu. Ada laporan baru yang diminta, juga senang bagi Awani. Awani leka membuat kerja tanpa disedarinya jam menunjukkan hampir ke angka 12 malam.

Selesai membuat kerja, Awani cuba menutup mata. Bila masa tidor melebihi waktunya, mata sukar benar dipujuk untuk tidor. Lantas Awani membuka semula komputer dan melayari internet. Tiada yang menarik buat Awani cuba masuk ruangan chatting. Melihat tiada yang menarik lagi, Awani keluar semula dari ruangan itu.

Kemudian Awani mencari nama yang menarik dalam profile, mana tahu, ada yang berkenan.

"Aris" dan Awani klik butang Search.

Terpapar beberapa nama, dan ada yang masih online.

Awani tersenyum sendiri bila melihat satu nama "Aris Iskandar". Teringat nama seorang kakitangan di tempat Awani bertugas, punya nama yang sama. Awani juga teringatkan Aris, lelaki pertama yang mengetuk pintu hatinya. Lelaki ini pun berada Kedah. Dengan nickname Izza, Awani berbual dengan lelaki yang nicknamenya ArisIskandar.

"Hi... dah lewat... masih bekerja ?"

"Yer... prepare bahan meeting esok. Awak tak tidor lagi ?"

Wah... nampak macam bagus jer nak sembang ni.

"Oh... saya ? Saya baru siap kerja. Tak dapat tidor. Saya mengganggu ?"

"Tidak... saya pun nak habis dah"

"Awak nak masuk tidor ?"

"Belum mengantuk, jom la kita sembang. Macam mana awak tahu YM saya ? "

"Saya search dalam internet saja"

"Awak kerja atau study ?"

"Saya kerja. Awak kerja di mana ?"

"Sintok"

Eh... dia nih. En Aris Iskandar tu ker ? Ya Rabbi. Awani ingin berhenti dari berbual kerana rasa tidak selesa berbual dengan orang yang dikenalinya.

"Tak apa la... saya rasa nak masuk tidor pula"

"Eh... kenapa macam tu ? Berbual la dengan saya. Saya bosan"

Isk... biar betul En Aris ni. Dia ni serius jer aku lihat kat office. Tetiba dalam YM sangatlah peramah. Hmmm... apa kata aku teruskan dengan buat buat tidak kenal ? Awani mula tersenyum.

"Saya nak panggil apa pada awak ?", sengaja Awani bertanya.

"Panggil Aris"

"Dalam profile, nama awak Aris Iskandar, boleh saya panggil Is ?"

"Tak kesah. Tak pernah orang panggil nama Is pada saya."

"Aris mengingatkan saya pada kenangan lama... hehehe"

"Ooooo... pakwe lama yer ?"

"Yer... Is... awak chat ni, isteri awak tidor ker ?". Lama En Aris ni nak menjawab. Agaknya dia nak kelentong kata belum beristeri lagi ker ? Hati Awani berteka teki.

"Mana awak tahu saya dah berkahwin ?"

"Saya agak saja"

"Isteri saya kerja di KL"

"Eh... tadi awak kata awak kerja kat mana ?", sengaja Awani bertanya.

"Sintok..."

"Sintok ? Kat mana tu ?"

"Ler... tak kan tak tau ? Dekat dengan Bukit Kayu Hitam, dekat dengan Siam... dekat dengan hutan tempat jin berkampung"

"Hahahaha.... ". Awani tersenyum.

"Awak dah kahwin ?"

Wah, directnya soalan. Apa nak jawab ni ? Awani mula berpeluh. Dah nak bohong, baik aku bohong betul betul. Lagipun dalam internet ini, apa pun boleh jadi.

"Tak ada siapa suka saya."

"Eh... jangan cakap macam tu... Awak tak kesah kawan dengan saya ?"

"Kenapa awak tanya macam tu ?"

"Sebab saya suami orang ?"

"Saya bukan nak kawin dengan awak.... hahahaha", sengaja Awani gelak supaya En Aris tidak rasa serba salah.

"Awak mesti muda, awak tak mau panggil saya abang ? Saya dah tua"

"Mana awak tahu saya muda ? Umur saya dah 25 tau". Awani gelak besar kerana menipu.

"Saya umur 29"

"Eh... tak mau la saya panggil abang... geli", Awani masih tergelak gelak. Umurnya lebih kurang dengan aku.

"Yang Izza pula ? Nama penuh ?"

Aiseh, apa aku nak tipu nih ? Apa apa saja la.

"Izzaty Amalia, panggil Izza"

"Ooo... boleh saya panggil nama lain ?"

"Awak nak panggil saya apa ?"

"Sayang ?"

Sampai sini, Awani tergelak. Rasa nak terjatuh dari kerusinya bila melihat perkataan 'sayang'. En. Aris ni tak sangka perangai macam ni. Di pejabat punyalah protokol. Hanya tersenyum sedikit, tidak peramah langsung. Aku pun tak pernah berbual dengannya. Ini bahananya isteri tinggal berasingan. Awani tidak betul betul mengenali Aris Iskandar ini. Hanya kebetulan dia melalui pejabat Aris Iskandar, dan terkejut bila staf di situ memanggil En. Aris kerana nama itu punya makna yang mendalam pada Awani.

Awani banyak berbohong mengenai dirinya. Aris Iskandar tidak boleh mengetahui siapa Izzaty Amalia yang sebenarnya. Awani tertarik untuk mengetahui siapa Aris Iskandar yang sebenarnya. Setahu Awani, Aris Iskandar adalah seorang jurutera. Itu saja maklumat yang Awani tahu. Awani nekad untuk mendapatkan maklumat Aris Iskandar dari sistem maklumat kakitangan. Awani yang memantau sistem itu, jadi tiada masalah untuk mendapatkan maklumat.

Awani terus berbual dengan Aris Iskandar tanpa sedar jam menunjukkan pukul 4 pagi.

"Seronok berbual dengan Izza"

"Yer... tapi esok kita kerja. Jadi lebih baik kita berhenti."

"Ha'ah... dah pukul 4 pagi. Esok saya meeting"

"Awak ada no telefon ?"

"Nak buat apa ?"

"Saya nak dengar suara awak "

"Saya tak biasa beri pada orang yang baru dikenali"

"Beri la... pleaseeee..."

Isk... apa la En. Aris ni. Merayu pulak. Lemah betul Awani mendengar.

"Nanti esok esok saya beri", janji Awani.

"Janji tau..."

"Yer la... ok... bye"

"Bye, good night dear !"

Rasa syahdu mendengar kata kata yang tertulis dalam di skrin komputer Awani. Betul, lelaki telah kahwin tahu kelemahan perempuan. Bertuah betul isteri En. Aris. Tapi kenapa Haizat tidak begitu ? Ahh... lelaki tidak begitu dengan isteri sendiri. Entah entah, En. Aris pun macam Haizat ? Siapa tahu ?

Teringat pada Haizat, Awani rasa sayu semula.

Awani perlu mencari kekuatan. Awani perlu mencari nilai dirinya yang sebenar. Awani tidak mahu rasa tidak diperlukan. Awani ingin dikasihi dan disayangi sepenuh hati. Awani tidak mahu terus bergantung pada Haizat.

Jika Haizat boleh mencari yang lain, kenapa Awani tidak ?

Posted by Picasa

Tuesday, December 22, 2009

"Haizat, hang nak pi tak Perlis malam ni ?"

"Kenapa ? Ada makan makan free ke ?"
Kata-kata Mizi disambut dengan pertanyaan dan juga gelak besar dari Haizat. Kawan kawan lain tidak menyampuk.

"Jum la kita pi Kuala Perlis. Aku dah janji dengan Diana nak makan dengan dia. Hang ajak la awek hang tu... sapa nama dia ? Mas ker ?
Mas ker Perak ker... lantak la... hang ajak la sapa sapa."

"Okey la... nanti aku call dia kalau dia nak ikut"

"Aku gerenti dia ikut punya. Aku tengok budak tu bukan main manja lagi dengan hang. Melentuk saja tengkuk dia. Apa ilmu hang pakai ? Ajaq la skit..."

"Ayat power beb... ayat tu mesti power..."

"Hahahaha... hang memang ahli la dalam mengayat ni yer ?"

"Aku tak la terer... aku pun belajaq dari hang jugak. Cuma aku ni pelajar pintar, itu pasal aku lebih pandai dari cikgu..."

Mereka tergelak besar. Gurauan dari teman teman menghilangkan kebosanan Haizat. Ketiadaan Awani tidak mengubah rutin hidup Haizat. Jika Awani ada pun, jarang sekali Haizat ingin berada di rumah. Bosan mengadap television. Tiada yang menarik perhatian Haizat untuk berada di rumah.

Haizat teringatkan Mastura. Masih belajar, bertudung dan comel sahaja rupanya. Bulat mukanya dan berpipi merah. Sesekali Mastura tersenyum, tulang pipinya akan sama menjadi lebih bulat. Sungguh comel, dan keanakan. Mastura suka memegang lengannya bila berjalan.

"Oiii... aku tahu la bini dok jauh... tak kan dah rindu kot ?"

Hahahaha... tergelak dalam hati Haizat mendengar itu. Dibalasnya dengan senyuman. Sedikitpun nama Awani tidak terlintas dalam fikirannya. Tanpa Awani, Haizat dapat bergerak bebas tanpa rasa bersalah sedikit pun. Jika ada Awani, kekadang rasa kesian juga tinggalkan Awani sendirian di rumah menanti Haizat.

Sesekali Haizat melihat Awani tertidor di ruang tamu. Bila melihat di bawah tudung saji, berbagai lauk disediakan, tidak dijamah sedikit pun. Haizat tidak tahu samada Awani makan atau tidak. Haizat menjamah juga sedikit biarpun perutnya sangat kenyang.

Berada dipejabat pada waktu petang menanti minit minit terakhir punch card sangat membosankan. Jika tidak keluar berjalan jalan, Haizat mula mengisi masa lapang dengan bermain badminton dengan teman teman sepejabat.

Haizat menalifon Mastura, untuk mengajak ke Kuala Perlis. Tepat seperti yang dijangkakan, Mastura tidak menolak.

"Haizat, aku nak balik dulu. Hang tolong cucuk kad aku."

"Okeh, no problem..."

"Jumpa malam karang. Hang telefon aku tau. Senang skit aku nak kelentong bini aku"

"Yer la... yer la... aku faham la..."

Mereka sama sama gelak besar. Seronok memikirkan bersama gadis gadis genit buat Mizi pulang dengan senyuman melebar sambil mengeyit matanya pada Haizat.

Posted by Picasa

Monday, December 21, 2009

"Abang, esok saya nak ke Terengganu. Abang nak ikut ?"

"Abang kerja"

"Saya pergi 3 hari saja. Saya bermalam di penginapan yang mereka sediakan."
"Baju dan seluar saya dah iron siap siap ada tersangkut dalam almari"
"Stokin dalam drawer tu"

Awani memberi pesan pada suami bagai pergi berhari hari. Awani tidak pernah meninggalkan Haizat sendiri menguruskan diri, jadi risau juga jika Haizat mengamuk jika tidak bertemu barang yang dicari.

Haizat mendengar sahaja. Tidak membantah.

"Pukul berapa nak bertolak ?"

"Saya bertolak awal pagi esok, saya ke KL dulu. Transit di KLIA, tengah hari baru ada flight ke Terengganu."

"Ok..."

"Abang nak pesan apa apa ?"

"Jaga diri baik baik"

"Nanti saya belikan keropok lekor."

Haizat hanya tersenyum. Awani membalasnya. Senyuman manis buat suami. Biarpun hati kekadang ingin membenci, tetapi selalu sayang yang datang menerjah. Awani kerap tersungkur bila saja keinginan ingin berpisah hebat, tetapi bila sayang mendatang, hilang segala amarah.

Haizat menyambung semula membaca suratkhabar. Awani mengemas ngemas barang yang akan dibawa. Petang esok ada mesyuarat dengan orang KETENGAH. Awani pergi bertiga dengan ahli kumpulan projek tersebut. 2 lagi adalah pensyarah IT. Satu bahagian logik programming dan satu lagi bahagian database.

Kajian mengenai keusahawan, bengkel untuk usahawan dan bagaimana mencari usahawan berjaya ini telah lama dijalankan oleh UUM. Dalam waktu terdekat ini mereka ingin sistemkan dan masukkan data data yang didapati. Semua data telah dikumpul lama, tunggu masa untuk disistemkan dan diproses untuk mendapatkan senarai usahawan yang berjaya atau setidaknya untuk mengasingkan mereka mengikut indek indek yang ditetapkan.

Untuk projek ini, kerja Awani memang mudah. Semua bahan telah ada, borang, contoh laporan dan semua yang berkaitan telah mereka sediakan. Selama ini, semua kerja mereka menggunakan manual, memang rumit untuk mencari senarai usahawan. Borang usahawan yang diisi oleh mereka juga terlalu banyak. Rasanya mungkin 10 ribu. Entah la... setakat itu yang Awani tau berdasarkan berkotak kotak borang yang diletakkan di salah satu sudut pejabat mereka.

Awani masukkan 3 pasang baju kurung dalam beg pakaiannya. Cukuplah untuk 3 hari di sana. Hari pertama dia akan demo sistem pilot kepada mereka, hari kedua baru mereka akan memberi input input untuk menambah baik lagi sistem yang ada. Segala komen komen mereka akan diberi perhatian untuk memuaskan kehendak pengguna.

Selesai bersiap, Awani ke dapur. Membuatkan air milo kosong kesukaan suaminya. Esok Awani akan ke Terengganu, jadi, hari ini harapan Awani, layanan yang terbaik akan diberikan buat suami agar suaminya tidak lupa dan sentiasa berharap agar Awani sentiasa di sisi.

Awani mengisi goreng pisang yang dibuatnya petang tadi dalam piring. Awani membuat satu lagi air milo dengan gula untuk dirinya sendiri.

"Abang, minum..."

Haizat berhenti membaca dan melihat Awani berada di depannya. Di depannya juga dulang berisi minuman dan goreng pisang. Awani memasang TV. Tiada cerita yang menarik, Awani mencari siaran radio dalam Astro. Ditekan sana sini, terpasang lagu yang diminatinya, Cinta Pantai Merdeka. Awani tersenyum sendiri.

"Senyum sendiri nampak ?"

"Eh... tak ada la... lagu ni best "

"Yer ke ? Biasa saja"

"Saya suka lagu ini..."

Sampai pada korusnya Awani sama sama berlagu...

Kuukir namamu
Di awang Gunung Jerai
Disaksikan laut daun nyiur melambai
Jauh pandangan permai
Disitu tanjung dawai terkenang peristiwa
Cinta kita terurai
Oh..indahnya.. peristiwa..
Cinta kita di pantai merdeka..

Wooo.. Masih ingatkah
Oh kekasih.. Biar pun kini
Kau di mana
Namun dengarlah.. lagu ini
Cinta kita di pantai merdeka..


Haizat hanya tersenyum dan menggelengkan kepala tatkala mendengar Awani bernyanyi. Haizat kembali meneruskan bacaannya sambil makan goreng pisang.

Awani terbayang banyak pada Aris, lelaki yang pertama singgah dalam hatinya. Mereka pernah ke Pantai Merdeka ini. Tiada yang menarik di situ waktu itu. Pantainya pula tidak bersih. Mungkin sekarang telah berubah wajah, entah la... Awani tidak pernah lagi menjejak kaki ke sana.

Tapi, pada waktu itu, keindahan pantai bukan pada rupa pantai itu sendiri, tapi keindahan adalah pada rasa hatinya. Awani sangat bahagia waktu itu, berjalan bersama dengan kekasih hati. Apa yang dilihat waktu itu indah sekali. Bersama melihat pokok nyiur melambai di tepi pantai juga menarik. Ah... semuanya menarik. Kemudian Awani berhenti tersenyum bila teringat pada panggilan terakhir yang dibuatnya untuk Aris. Bukan Aris menjawab, tetapi suara perempuan yang kemudiannya perkenalkan diri sebagai isteri Aris. Hancur luluh hati Awani bila mendengar kata kata manis dari suara dihujung talian sana.

Selepas itu lagi Pasrah oleh Erra Fazira pula dimainkan.

Ingin ku sendiri
Meniti hari
Kala sunyi
Yang melanda sepi
Alam bisu
Bagaikan mengerti
Berakhirnya sebuah memori

Ingin ku melangkah
Membawa diri
Kerna cinta
Yang dikhianati
Luka rasa untuk menghadapi
Pengorbanan tidak dihargai


Awani mengikutinya perlahan. Tiba tiba sahaja Awani sebak dan menitiskan air mata. Bagaikan lagu tersebut mengenai dirinya. Terbang semua ingatan pada Aris. Awani berpijak dibumi nyata kini. Perasaan sedih pada Haizat mula mengambil alih. Rasa sedih bila mendapat tahu hubungan Haizat dengan Ella. Rasa sedih bila mendapat panggilan dari Ella. Rasa sedih bila cintanya dikhianati. Rasa sedih bila suami tidak pernah menghargai dirinya.

Awani yang berada di belakang Haizat memalingkan wajah bila saja Haizat memalingkan kepalanya untuk melihat Awani.

"Larrrrrr... menangis pulak ?"

"Hehehehe... " Awani tersenyum menyembunyikan perasaan sedihnya sebentar tadi. Awani mencari siaran TV lain. Tak boleh layan lagu lagu sedih mendayu ni. Biarpun begitu... air mata Awani tetap laju menitis. Awani mengelapnya beberapa kali, tetapi air matanya tidak mahu berhenti.

Awani ke bilik air. Di situ dia menangis sepuas hatinya. Meluahkan kesedihan dan sebak yang menyeksa di dada. Biarpun begitu, Awani pastikan Haizat tidak tahu dia menangis di situ.

Awani membasuh mukanya berkali kali. Membuang segala sisa sisa air mata. Sedikit merah matanya. Ah... biarkan...

Air milo telah habis. Pisang pun hanya tinggal seketul. Awani mengangkat untuk mencucinya di dapur. Selepas mencuci pinggan, Awani mengambil minyak gosok.

"Abang nak saya picit ?"

"Bagus juga"

Haizat membaringkan badannya. Awani mulakan dikaki. Perlahan lahan minyak digosokkan dikaki Haizat. Awani mulakan picitannya. Haizat memejamkan mata menghayati picitan Awani. Tangan lembut Awani menjalar perlahan lahan dari kaki, betis, peha... Awani berhenti disitu. Kemudian Awani memicit pula badan, tangan, dan belakang Haizat. Perlahan tapi mengasikkan.

Keasyikan terhenti bila Haizat memegang tangan Awani... dan matanya melihat ke mata Awani. Haizat tersenyum. Awani memahami maksud senyuman itu...
Posted by Picasa

;;