Thursday, June 04, 2009

Menanti Pasti... 16

Sekembali dari cuti di KL, Awani dan Haizat berehat di ruang tamu.

"Hujung minggu ni saya nak balik kampung, lama dah tak jumpa family saya"
"Aku tak mau balik... tak selesa, lagipun aku ada kerja"
"Abang hantarkan saya sekejap, boleh ?"
"Balik la dengan bas... bukan susah pun"
"Tapi... cuti semester sekarang ni bas tak masuk dalam"
"Tak apa la... aku hantar ke stesen bas kat luar tu"
"Ok la bang... "

Awani tak meminta banyak. Awani faham, tentu penat memandu. Lagi pun Haizat tidak betah bersama dengan keluarganya. Awani terdengar bunyi SMS masuk ke telefon Haizat. Seketika kemudian, Haizat keluar tanpa sempat meninggalkan pesan padanya. Awani masuk mandi dan solat maghrib.

"Ada apa SMS ni ?"
"Ella rindu la..."
"Isk... kan baru jer jumpa"
"Abang... Ella nak balik hujung minggu ni, susah la naik bas"
"Tak apa la... nanti abang ke KL. Kita balik sama sama"
"Abang nak ambil Ella ker ?"
"Yer la... "
"Eeeeeeee... bestnya.... "
"Untuk Ella, abang sanggup lakukan apa saja"

Seronok betul Ella bila Haizat sanggup untuk bersusah payah dari utara ke KL semata mata untuk mengambil dan menghantar dia balik ke Perak. Ah... tentu Haizat juga ingin balik Perak. Dia pernah ke rumah Haizat, berjumpa dengan ibu Haizat dan ibu saudara Haizat.

Pada waktu ayahnya ingin memutuskan pertunangan, ibu saudara Haizat itu yang datang ke rumah Ella.

Pada ayah dan ibu Ella, ibu saudara Haizat memaklumkan yang Haizat masih punya isteri. Mereka terpaksa datang kerana Haizat memaksa mereka datang untuk menyelesaikan kemelut yang dia cipta. Mereka tidak dapat berbuat apa apa kerana ternyata Haizat masih punya isteri dan isteri Haizat masih balik ke rumah ibu bapa Haizat.

Mau atau tidak, Ella perlu bermadu. Tapi kata putus abahnya "Tak mungkin anak saya bermadu" buat harapan Ella punah. Untuk mendapat restu ibu bapanya, dia perlu pastikan Haizat miliknya seorang. Dia tahu Haizat cintakan dia seorang. Mana mungkin Haizat cintakan isterinya ?

Ella rasakan tidak patut Awani terus bersama Haizat. Tidak malu betul Awani. Haizat tidak suka, tetapi Awani tetap tidak mahu lepaskan Haizat. Haizat beritahu dia ingin ceraikan Awani, tetapi Awani tak mahu diceraikan dan memujuk macam macam. Sudahlah tidak tahu memasak, suka melawan cakap suami. Dan lagi satu, dah tentu tentu Awani tak boleh beranak, buat apa lagi tunggu, pergi la... orang dah tak suka, buat apa tunggu ?

Geram betul Ella pada Awani. Awani baginya adalah penghalang pada kebahagiaan yang patut dia kecapi bersama Haizat.
Posted by Picasa

0 Comments:

Post a Comment