Tuesday, August 04, 2009

Menanti Pasti... 35

Awani terlalu gembira. Melihat kepada pokok pun Awani tersenyum. Melihat kucing berkejaran, Awani tersenyum. Rasa dunia ini terlalu indah. Di pejabat, Awani memaklumkan mengenai kandungannya. Semua teman mengucapkan tahniah.

Dua tiga hari berikutnya, perutnya meragam. Awani ke klinik, doktor mengatakan biasa. Mungkin angin sahaja. Kesakitan membuat Awani hanya terbaring. Petua yang diberikan untuk makan sedikit sedikit cuba diamalkan, tiada kesan. Badan Awani semakin lemah.

Jika begini sakit mengandung, aku sanggup hadapinya. Ya Tuhan, selamatkanlah kandunganku ini.

Tidak putus putus doa Awani.

Sesekali suami balik membeli nasi bungkus buat Awani.

Pagi itu, hampir 3 pagi, perut Awani memulas terus. Awani bangun sendirian ke tandas. Keluar dari tandas, Awani terus terjelepuk di lantai. Digagahkan diri memanggil Haizat. Untuk memanggil saja perlu kekuatan yang tidak sedikit. Awani terus memanggil dan merangkak ke katil. Saat itu Haizat tidor lena, tidak sedar yang Awani sedang bertarung dengan nyawanya. Awani kuatkan suaranya saat tiba disisi katil.

Tersedar sahaja dari tidor, Haizat terkejut melihat Awani terbaring di lantai. Kelam kabut Haizat.

"Abang... saya sakit...."

"Kenapa ni ? Kenapa tak kejutkan abang ?"

"Abang... "

Suara Awani semakin lemah. Haizat mencepung Awani ke kereta dalam keadaan masih mamai. Dibawa Awani ke klinik. Di bahagian kecemasan, Awani diberikan rawatan.

Haizat tidak putus putus berdoa agar Awani selamat.

Doktor tiada, hanya pembantu kesihatan yang bertugas. Awani diletakkan di katil.

"Kenapa ni ?"

"Perut saya sakit"

Pembantu kesihatan terus menekan perut Awani. Awani mengaduh sakit.

"Saya mengandung"

"Oooooo... berapa bulan ?"

"Hampir 2 bulan"

"Mungkin sakit biasa ni. Angin kot"

"Yer... mungkin. Boleh beri saya ubat tahan sakit ?"

"Ok... minum ubat ni."

"Boleh cucuk saja ? Nanti saya termuntah semula"

"Ok... boleh saja..."

Pembantu kesihatan itu mencucuk ubat 'BUSCOPAN' untuk meredakan sakitnya. Beberapa minit selepas itu, kesakitan reda. Awani sudah mampu tersenyum, dan bergelak ketawa. Lucu pula membangunkan mereka pagi pagi begitu hanya kerana Awani sakit perut dengan sekali cucuk saja, terus baik.

Awani dan Haizat pulang. Perut Awani masih tersisa sakitnya. Seakan pedih. Seperti luka di dalamnya.

Esoknya Awani hanya MC dan tinggal di rumah. Jiran jiran yang baik hati melawat Awani. Bertanya khabar. Awani gembira kerana mengandung, dan hanya menganggap kesakitan itu hanya sedikit dugaan sahaja. Awani kesian pada jirannya yang bertentang rumah Awani. Jirannya itu telah berkahwin lama. Waktu dikhabarkan Awani mengandung, mukanya berubah. Awani tahu perasaan itu. Dan, sewaktu Awani sakit, jirannya itu tidak melawat, pun Awani faham perasaan itu. Awani tidak berkecil hati.

Awani sangat faham. Dalam kesakitan, Awani tetap mendoakan agar jirannya itu akan mendapat berita gembira tak lama lagi. Telah dua kali mereka suami isteri menjalani IUI, tetapi gagal. Tentu masa dan tenaga serta harapan yang mereka letakkan selama ini buat mereka sedih bila mendengar berita orang lain mengandung.

Jiran Awani mendoakan agar Awani cepat sembuh. Berbagai petua lagi yang Awani dapat untuk meredakan sakitnya. Makan buah, makan biskut la.. makan sedikit la... atau makan bubur.

Awani berjanji untuk menjaga kandungannya sebaik mungkin. Jika saja doktor tidak benarkan Awani bergerak, tentu Awani akan duduk diam sahaja di katil. Tapi, ubat malam tadi yang dicucuk di bontotnya telah mengurangkan sakit Awani. Harapan Awani, sakit itu semakin reda.

Tidak sabar Awani untuk keluar membeli baju mengandung dan mencari baju baju baby.

Memegang perutnya, Awani membayangkan perutnya membesar. Ahhh... tentu seronok....

Awani tersenyum semula....
Posted by Picasa

0 Comments:

Post a Comment



Template by:
Free Blog Templates