Sunday, July 12, 2009

Menanti Pasti... 28


Mendung dua tiga hari di Utara ini membuatkan Awani dan Haizat berkurung tidak ke mana mana. Mata yang redup semakin redup melihat keluar dan mendengar titisan hujan. Penghabisnya mereka hanya melingkar di depan TV sambil makan cucur udang yang dimasak Awani.

"Abang, ubat tu dah nak abis"

"Dah tu ?"

"Jom la kita pi kedai cina tu lagi?"

"Hujan hujan macam ni ?"

"Tak la... esok esok la kita pegi."

"Ok la... "

Petang itu hujan semakin reda. Hanya tinggal gerimis. Awani terus mengajak Haizat keluar. Haizat tidak menolak kerana dia pun telah bosan asyik menonton TV.

"Ok... dah semakin ok."
"Keputihan dah tak ada kan ?". Awani hanya mengangguk.

"Kita tukar ubat. Nah ambil ubat kat depan sana..."

Setelah kertas kuning bertukar tangan, Awani terus ke kaunter depan bersama dengan Haizat.

Haizat membayar harga ubat dan berlalu.

"Jom kita ronda ronda"

"Jom"

Haizat membawa Awani berjalan jalan sekitar Alor Star. Selalu kompleks beli belah yang mereka tuju.

Mata Awani memerhati gelagat orang dalam kompleks itu. Sambil memegang erat lengan Haizat, Awani mengikuti langkah Haizat. Haizat masuk ke kedai kasut. Membelek sepasang kasut untuk jogging.

"Kan kasut abang masih baru ?"

"Kasut tu buat kaki abang melecet"
"Ingat nak ambil yang mahal ni satu..."

Awani mengangguk angguk kepalanya sahaja melihat tanda harga kasut itu. Boleh beli baju kurung Awani 6 pasang.

"Abang... saya nak tengok kedai depan tu..."

"Ok"

Awani membelek belek kasut perempuan. Melihat kasut tumit tinggi. Sukar mencari yang memenuhi citarasa Awani. Awani serasi dengan satu satu jenis kasut sahaja. Jika ada yang berkenan, dia akan memakai kasut itu sampai lusuh atau sampai tertanggal tumitnya. Sehinggakan ada teman pejabat yang memerli. Awani tidak peduli.

"Mama... mama... kakak nak bawa beg plastik ni... boleh ?"

"Mama... adik pun nak bawa juga..."

"Boleh sayang... ambil la... kakak bawa beg ni, adik bawa yang ini"

Awani terdengar suara di belakangnya. Awani berpusing. Tanpa sedar, Awani memerhati gelagat seorang perempuan muda dengan dua anak kecil.

Melihat dua anak kecil yang sangat gembira memegang beg plastik barang itu buat hati Awani sangat tersentuh.

Awani memerhati mereka, si ibu dengan beg barang yang banyak sementara anak anaknya hanya seorang satu. Tentu anak-anaknya ingin membantu. Mereka bertiga menuju ke luar komplek. Melihat di pintu kompleks, seorang lelaki dan tentu suami serta ayah budak budak itu sedang menanti dengan dua tiga barang di kakinya.

Mereka bertemu dan anak anak gembira menghulurkan beg plastik untuk ayah mereka pegang pula.

Perempuan muda itu memegang tangan anak anak mereka kiri dan kanan dan suaminya mengambil semua beg plastik, dan mereka menuju ke luar.

"Hah... dah abis beli barang ?"

"Abang ni... terkejut saya tau..."

"Laaaaa... terkejut pulak. Itu la, dok perhati orang sangat, sampaikan suami sendiri kat sebelah pun tak perasan"

"Maaf la... tak perasan" Awani tersenyum.

"Abang, seronokkan mereka tu ?" Awani memuncungkan mulut menujukkan arah pada Haizat. Haizat hanya tersenyum dan memegang tangan Awani.

"Tentu suatu hari nanti, kita pun begitu....". Haizat memegang dagu Awani. Hati Awani tenang bila mendengar bicara Haizat.

"Jomlah kita ke KFC. Lepas tu balik..."

"OK...". Awani beriringan dengan Haizat sambil memegang lengan Haizat. Sedangkan ada mata lain yang asyik memerhati drama mereka pula dan merasakan mereka adalah pasangan bahagia.
Posted by Picasa

1 Comment:

  1. 日月神教-任我行 said...

Post a Comment