Tuesday, December 22, 2009

Menanti Pasti... 41

"Haizat, hang nak pi tak Perlis malam ni ?"

"Kenapa ? Ada makan makan free ke ?"
Kata-kata Mizi disambut dengan pertanyaan dan juga gelak besar dari Haizat. Kawan kawan lain tidak menyampuk.

"Jum la kita pi Kuala Perlis. Aku dah janji dengan Diana nak makan dengan dia. Hang ajak la awek hang tu... sapa nama dia ? Mas ker ?
Mas ker Perak ker... lantak la... hang ajak la sapa sapa."

"Okey la... nanti aku call dia kalau dia nak ikut"

"Aku gerenti dia ikut punya. Aku tengok budak tu bukan main manja lagi dengan hang. Melentuk saja tengkuk dia. Apa ilmu hang pakai ? Ajaq la skit..."

"Ayat power beb... ayat tu mesti power..."

"Hahahaha... hang memang ahli la dalam mengayat ni yer ?"

"Aku tak la terer... aku pun belajaq dari hang jugak. Cuma aku ni pelajar pintar, itu pasal aku lebih pandai dari cikgu..."

Mereka tergelak besar. Gurauan dari teman teman menghilangkan kebosanan Haizat. Ketiadaan Awani tidak mengubah rutin hidup Haizat. Jika Awani ada pun, jarang sekali Haizat ingin berada di rumah. Bosan mengadap television. Tiada yang menarik perhatian Haizat untuk berada di rumah.

Haizat teringatkan Mastura. Masih belajar, bertudung dan comel sahaja rupanya. Bulat mukanya dan berpipi merah. Sesekali Mastura tersenyum, tulang pipinya akan sama menjadi lebih bulat. Sungguh comel, dan keanakan. Mastura suka memegang lengannya bila berjalan.

"Oiii... aku tahu la bini dok jauh... tak kan dah rindu kot ?"

Hahahaha... tergelak dalam hati Haizat mendengar itu. Dibalasnya dengan senyuman. Sedikitpun nama Awani tidak terlintas dalam fikirannya. Tanpa Awani, Haizat dapat bergerak bebas tanpa rasa bersalah sedikit pun. Jika ada Awani, kekadang rasa kesian juga tinggalkan Awani sendirian di rumah menanti Haizat.

Sesekali Haizat melihat Awani tertidor di ruang tamu. Bila melihat di bawah tudung saji, berbagai lauk disediakan, tidak dijamah sedikit pun. Haizat tidak tahu samada Awani makan atau tidak. Haizat menjamah juga sedikit biarpun perutnya sangat kenyang.

Berada dipejabat pada waktu petang menanti minit minit terakhir punch card sangat membosankan. Jika tidak keluar berjalan jalan, Haizat mula mengisi masa lapang dengan bermain badminton dengan teman teman sepejabat.

Haizat menalifon Mastura, untuk mengajak ke Kuala Perlis. Tepat seperti yang dijangkakan, Mastura tidak menolak.

"Haizat, aku nak balik dulu. Hang tolong cucuk kad aku."

"Okeh, no problem..."

"Jumpa malam karang. Hang telefon aku tau. Senang skit aku nak kelentong bini aku"

"Yer la... yer la... aku faham la..."

Mereka sama sama gelak besar. Seronok memikirkan bersama gadis gadis genit buat Mizi pulang dengan senyuman melebar sambil mengeyit matanya pada Haizat.

Posted by Picasa

0 Comments:

Post a Comment