Thursday, July 09, 2009

Menanti Pasti... 26

"Macam mana dengan Aida ? Ok ker ?"

"Saya ok jer...", adik ipar Awani menjawab acuh tidak acuh.

"Kandungan ok ?"

"Ha'ah... "

"Macam mana dengan Zul"

"Dia macam tu la..." Jawabannya masih begitu begitu... tiada nada ceria.

Awani cuba menerima dan menganalisa dalam kepalanya. Itu mungkin kerenah orang mengandung. Itu mungkin biasa. Saat Awani terasa kerdil kerana tidak lengkap sebagai insan bergelar 'WANITA', ayat yang cuba digunakan untuk menyejukkan hatinya itu sangat mengguris hati.

"Alang... Achik dah tanya Aida. Dia marah marah. Dia kata Alang nak ambil kesempatan. Dia kata Alang hanya ambil berat halnya kerana nak anak tu"

Bila Awani mendengar kata kata adiknya, Awani terus terdiam. Dia diam dan tidak pernah lagi meminta daripada adiknya. Dia juga diam dan tidak pernah lagi bertanya khabar tentang adik iparnya. Awani terus mendiamkan diri agar tiada kata yang akan mengguriskan hatinya lagi...

Dan bila melihat setompok darah pada seluar dalamnya waktu Awani ke bilik air petang itu, Awani terus menangis dan menangis. Biarpun dia tidak mahu menaruh harapan, tetapi hatinya tetap sedih. Tiada pelukan dari suami tercinta waktu dia perlukan. Tiada kata kata semangat... Awani hanya menangis dan terlelap maghrib itu sambil menanti Haizat pulang.

Sedih kerana terpaksa menanti dan terus menanti lagi.

Tidak sedikitpun Awani berkongsi deritanya dengan Haizat. Awani tidak tahu bagaimana Haizat mengharungi kata kata teman. Bila Awani cuba meminta untuk berusaha berubat di mana mana kampung dan bidan, Haizat tidak mahu. Alasan Haizat, dia tidak terdesak untuk punya anak.

Dan... Awani terpaksa menanti sendirian.... Adakah Haizat terlalu dingin, atau mungkin Haizat tidak mahu melukakan hati Awani ?
Posted by Picasa

0 Comments:

Post a Comment