Wednesday, June 03, 2009

Menanti Pasti... 14

"Abang... hari boleh kita jalan jalan ronda KL?"
"Aku nak pergi rumah Hamlee"
"Saya ikut..."
"Tak payah la... sekejap saja"
"Kita datang sini nak bercuti bersama..."
"Yer la.. yer la... malam karang kita keluar"

Awani menanti di hotel sementara Haizat keluar. Tiada aktiviti selain menonton tv. Sungguh membosankan.

Sementara Haizat, ke UiTM untuk bertemu Ella seperti janji yang dibuat semalam. Hari ini Haizat masuk ke kampus kerana Ella ada kuliah. Melihat Haizat di hentian bas, senyuman Ella melebar. Sukanya hati dia. Teman temannya mengusik bila dia bertemu Haizat.

"Wah... hensem betul pakwe kau"
"Padan dengan kau... sama cantik sama hensem"

Kata kata temannya buat Ella lagi gembira. Terasa kembang setaman. Gembira kerana Haizat datang ke kampus. Kelasnya hanya 2 jam sahaja hari ini. Dia free selepas itu. Hari ini dia ambil peluang lagi untuk berjalan jalan dengan Haizat.

Halangan ayah dan ibunya tidak diendahkan. Terasa betapa dia lebih mencintai Haizat lebih dari segala. Bagaikan halangan itu satu motivasi untuk dia berusaha hidup bersama dengan Haizat.

"Abang... kita nak pergi mana hari ni ?"
"Ke mana sayang nak pergi ?"
"Kita tengok wayang nak ?"
"Boleh juga..."

Haizat kembali ke hotel selepas menghantar Ella. Waktu itu, azan Maghrib telah berkumandang di corong radio keretanya. Awani yang menanti dengan sabar tidak berkata apa. Selepas mandi dan bersiap semula, Awani dan Haizat keluar. Awani berharap mereka dapat bersama berdua berjalan jalan ke tempat menarik sekitar KL.

Haizat singgah ambil Hamlee. Awani mengeluh kecil. Hilang peluang dia berduaan dengan Haizat. Bagi Haizat, dia bawa Hamlee supaya Awani tidak bertanya banyak mengenai hal dia keluar tadi.

"Abang.... kita singgah Dataran Merdeka, kita jalan jalan kat situ"
"Tak best la... buat apa pergi situ?"
"Tidak pun kita pergi Center Market... dah lama saya tak pergi situ"
"Isk... susah parking la"

Awani terdiam... sedih betul bila semua rancangannya tidak berjalan seperti yang diharapkan. Mereka hanya keluar makan di sebuah gerai di tepi jalan. Awani betul betul sedih. Jika hanya begini cutinya bagai tiada makna. Tapi dia hanya mampu protes dalam hati.

Dalam perjalanan balik dari makan, Awani meminta Haizat memberhentikan kereta di tepi jalan. Tanpa disangka, Awani meluru keluar. Awani berlari dan berlari. Sehingga sampai ke belakang bangunan yang hanya beberapa kerat orang sedang berdating di situ. Di tepian sungai yang airnya lesu, Awani melihat ke bawah. Air matanya bercucuran.

"Kau ni kenapa ?" Haizat marahkan Awani selepas penat dia mengejar Awani.

"Saya sedih... abang buat saya macam apa tah"
"Saya rasa tak tahan"

"Kau tak takut ker, jalan sorang kat sini hah ?"
"Tak malu kat orang buat perangai macam ni ?"
"Jom masuk kereta"

"Saya tak mahu. Tinggalkan saya di sini."

"Kau tak malu ke kat Hamlee?"

Baru Awani teringatkan Hamlee.

"Biarlah dia... tapi saya nak berjalan jalan di sini"

"Jom masuk kereta."
"Kau ni suka melawan."

Haizat menarik tangan Awani dengan kasar. Awani terpaksa mengikut Haizat masuk kereta. Setelah menghantar Hamlee, mereka pulang semula ke hotel.

Awani diam. Haizat juga diam. Awani teringat pada panggilan Ella. Rasanya dia patut tanyakan sekarang hal itu. Dia perlukan penjelasan.

"Abang... saya dah kenal Ella"

"Ella ? Dia siapa ?"

"Abang jangan bohong dengan saya..."
"Dia call saya dan cerita semuanya pada saya"

"Habis tu ?"

"Apa hubungan abang dengan dia ?"

"Kau tanyalah dia."

"Saya nakkan penjelasan daripada abang"

"Dia yang tergila-gilakan aku"

Hmmm... Awani berpuas hati dengan penjelasan Haizat, atau mungkin itu yang ingin Awani dengar.

Selepas seketika, Haizat keluar. Katanya nak beli rokok. Seperti biasa... alasan yang dah imun di telinga Awani.

Keluar dari hotel, Haizat terus menalifon Ella.

"Hello sayang.."
"Hello... abang dimana ?"
"Abang kat rumah Hamlee"
"OOOOooo..."
"Ella dah makan ?"
"Dah... abang dah makan ?"
"Dah..."
"Ok sayang... tidor nanti jangan lupa mimpikan abang..."
"Eeee... abang nih... Abang pun jangan lupa mimpikan Ella..."
"Yer la... abang mimpikan Ella... siap kena mandi wajib lagi"
"Abanggggggggg... eeeeeeee..." Ella menjerit waktu Haizat berkata begitu.

Masuk ke hotel, Haizat melihat Awani telah tertidor. Melihat bengkak mata Awani, Haizat dapat agak Awani menangis. Melihat air mata yang kering, Haizat tahu, Awani terluka. Tapi hatinya tetap kering. Entah kenapa, tarikan Ella tidak dapat dia tepis. Ruang matanya hanya Ella yang ada. Suara manja Ella sentiasa bergema dalam kepalanya. Wajah bersih Ella yang menjadi igauan Haizat.
Posted by Picasa

0 Comments:

Post a Comment