Thursday, May 28, 2009

Menanti Pasti... 7

Haizat sampai ke KL pukul 1 pagi. Dia tidor sebentar di rumah adiknya di Shah Alam. Semasa Haizat sampai, Hamlee sedang tidor lena dengan isteri dan anaknya.

Pagi-pagi lagi selepas menjamu selera dengan hidangan kuih gelang dan nasi lemak yang Hamlee beli dari gerai di simpang jalan, Haizat meminta diri.

"Lee, abang nak keluar sat lagi"

"Abang nak ke mana ?"

"Abang nak pegi UiTM"

"Abang jumpa lagi ke budak tu?"

"Yer..."

"Hmmmm..." Hamlee hanya menggelengkan kepala. Tidak faham dengan perangai abang sendiri. 2 minggu lepas, Haizat bawa balik budak perempuan itu ke rumahnya. Siap masak nasi. Budak tu cantik, Hamlee akui. Pandai memasak. Lemah lembut. Memang boleh buat lelaki tergoda dengan suara manja dan lincahnya.

"Kau balik pukul berapa hari ni ?"
"Macam biasa la bang, hari ni hari Jumaat. Kalau abang balik awal, ambil la kunci kat tempat biasa."

"Baik la..."

"Tapi saya nak pesan... jangan la bawa balik budak perempuan tu waktu kami tak ada..."

"Pandai pandai la aku... kau jangan sibuk la..."

Hamlee menggelengkan kepala lagi...

Hamlee dan Haizat beredar dari rumah Hamlee pada waktu yang sama. Isteri Hamlee, Irna mendukung anak mereka dan meletakkan di rumah pengasuh di depan rumah mereka.

Hamlee dan Irna menaiki kereta yang sama untuk ke tempat kerja. Haizat pula terus berlalu untuk berjumpa buah hati tersayang.

"Abang... saya nak marah la..."
"Kenapa?"
"Abang Haizat tu la... "
"Isk... " Hamlee malas nak masuk campur hal abangnya.
"Kalau dia tu bukan abang ipar saya, tentu saya dah basuh dia cukup cukup"
"Biar la dia... " Hamlee cuba menyejukkan hati isterinya.

Irna memang pantang mendengar abang iparnya datang ke KL. Dia marah betul bila tahu abang iparnya ada perempuan lain sedangkan isteri di rumah tinggal sendirian.

"Kesian saya tengok kak Wani tu."
"Kak Wani tu sangat sayangkan abang Haizat. Tidak pernah sekali pun saya tengok dia tinggikan suara menjawab setiap kali ditengking"
"Kalau sayalah..."

"Kalau abang marah Irna, Irna nak buat camna ?"

"Irna nak jadi beruang... warghhhhhhhhhh... makan budak..."

"Hahahaha..."


Hamlee mencubit hidung Irna. Sayang betul dia pada Irna. Kenapa abangnya tidak sayang pada isteri sendiri ? Kenapa berkahwin tetapi curang dibelakang ? Kenapa tidak lepaskan saja jika tidak suka ?

Jawapan itu hanya ada pada Haizat.
Posted by Picasa

3 Comments:

  1. HappyIrfa said...
    teruskan menulis.saya sedia membaca
    Angah said...
    Angah pun nak baca juga.. walaupun dah pernah baca DCKK kak wani dulu..

    rasa nak cekik jer ella tuh.. boleh?
    izawani/JEEN said...
    Hahaha... rajin ker baca... panjang agaknya novel nih. Mungkin 1001 malam baru selesai... hehehe...

    Tah hapa hapa...

    Tapi selitan daripada setiap entry, akak akan ceritakan hal akak sekeluarga yang sebenar... seperti keter wish... hahahaha...

    Yang lain lain tu cuma tipu semata... korang jangan plak samakan dengan DCKK tu... itu lain... itu kesah benar tuh...

Post a Comment