Sunday, July 12, 2009

Menanti Pasti... 29

Lama Haizat mendiamkan diri.

"Kenapa dengan abang ni ?"
"Lama abang tak call Ella. Abang pun dah tak datang jumpa Ella"
"Ella rindu tau..."

Suara gemersik Nor Azila membuatkan Haizat rasa tergugat.

"Ella, maaf la.... abang sibuk..."

"Mana janji abang ? Abang janji nak call Ella tiap hari"
"Abang janji nak jumpa Ella selalu"

"Hmmm... ok la... nanti hujung minggu ni abang jumpa Ella..."

Haizat memberi kata janji setelah tidak mampu memberi alasan.

Selepas meletakkan telefon, Haizat termenung. Bagaimana nak membuat alasan ? Bagaimana nak ditinggalkan Awani ?

Kasih baru saja terjalin. Tidak tergamak untuk Haizat melukakan hati Awani. Tapi, Haizat juga tidak mampu melukakan hati Nur Azila.

Haizat berkira-kira untuk ke KL. Ada tugas yang perlu diselesaikan kawannya di sana. Haizat meminta kawannya menukar tugasan mereka. Dengan senang hati kawan baiknya, Yusof, memberi lampu hijau.

"Awani, esok abang ke KL"

"Berapa lama ?"

"Ahad abang balik la..."

"Oooo... saya nak siapkan baju berapa pasang ?"

"Ambil saja baju kemeja 2 pasang dan sepasang baju melayu"

"Wah... macam nak pegi kawin la abang ni"

"Apa salahnya kalau abang kawin ?"

"Tak salah... kalau abang nak kawin, abang beritahulah saya, jangan buat diam diam."

Haizat tersenyum. Tidak mengerti samada Awani memang maksudkan perkara itu atau hanya bergurau. Kekadang Haizat tidak mengerti, adakah benar Awani cintakannya ? Jika cinta, kenapa Awani seperti tidak cemburu ?

"Kalau abang kawin lagi satu, Awani tak marah ?"

"Abang nak kawin, beritahu saya..."

"Awani tak marah ?"

"Itu hak abang... marah atau tidak, perasaan saya tidak penting !"

Awani berkata dengan senyuman di bibir tetapi tegas.

"Apa yang telah abang beri pada saya selama ini telah memadai. Saya ucapkan terima kasih kerana menyayangi saya dan mengahwini saya."

"Kenapa Awani cakap macam ni ?"

"Saya mahu abang tahu yang saya sayangkan abang"

"Abang juga sayangkan Awani"

"Jika benar, buktikan..."

Haizat terkelu... bagaikan tersindir atau sememangnya Awani tahu ?

Saat Haizat ingin berangkat ke KL, Awani memeluk erat seakan tak mahu melepaskan Haizat. Awani kemudiannya mencium tangan Haizat dengan lembut dan memegang lama tangan Haizat.

Haizat memerhati gelagat Awani dengan penuh tanda tanya. Ada air mata hampir bergenang di mata Awani.

"Kenapa ni ? Kan abang pegi sekejap saja ?"

"Saya tahu.... saya cuma mahu abang ingat, abang ada isteri yang menanti di rumah ini"

"Ok lah... abang pergi dulu..." Haizat merangkul dan mencium dahi Awani.

Melihat air mata Awani menitis perlahan, rasa bersalah Haizat membuak buak. Tapi Haizat tetap berlalu pergi.

Awani melihat Haizat melambaikan tangan.

Awani teringatkan panggilan pada suatu petang, dari Ella mengenai hubungan mereka dan Ella memaklumkan yang Haizat akan bertemunya minggu itu. Pada fikiran Awani, Ella hanya berbohong, tetapi bila mendapat tahu yang Haizat ke KL minggu itu, Awani tahu, yang Haizat belum benar benar memutuskan hubungan dengan Ella dan belum lagi menyayangi Awani sepenuh hati.

Dan kerana itu juga, air mata Awani mengalir lebih laju....








Posted by Picasa

0 Comments:

Post a Comment